zondag 30 januari 2011

GEFREUBELD!

Gisteren een leuk freubeldagje gehad samen met vriendin Jacq. We hebben sokken bestempeld en portemoneetjes gemaakt van frisdrankpakken, deze zijn bedoeld om kado te geven. Een soort geld enveloppe dus, maar dan anders.
En we hebben koekjes gebakken. Deze heten kniepertjes. Ik had van een vrindin deze rolletjes gezien, die in het noorden van het land met Nieuwjaar gegeten worden. Na wat speurwerk op internet is de bedoeling van deze koekjes me duidelijk, op oudjaarsavond worden deze koekjes niet opgerold, maar plat gegeten, wat betekent dat het jaar wat achter je ligt helemaal open is. Op nieuwjaarsdag krijg je dezelfde koekjes dan opgerold, je weet dan nog niet wat er dat jaar allemaal te gebeuren staat. Leuke gedachte wel. Behalve dat zijn ze leuk om te maken en erg lekker. Je kunt ze ook vullen met slagroom, of er ijshoorntjes van rollen. HJe maakt ze met een wafel ( kniepertjes) ijzer. Bij Blokker zijn " oublie" ijzers te koop, maar deze zijn vrij groot ( doorsnede 18cm) Ik ben op Marktplaats gaan kijken voor een " echt" ijzer en heb deze op de foto gekocht, een zwaar, sterk en degelijk apparaat waar ik nog veel plezier van ga hebben denk ik. Een gezellig en lekker dagje dus gisteren!

3 opmerkingen:

  1. Je rolletjes zien er goed uit. Hoe vond iedereen ze smaken?
    De rest is ook leuk en die sprei?? Die komt vast wel af, alhoewel je van de zomer wel druk in je tuintje zult zijn.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was erg leuk om samen te doen. Je bent alleen vergeten te vertellen dat we bij het eerste kniepertje een behoorlijk rookontwikkeling hadden. Maar daarna ging het super en ze zijn te lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hojo,
    wat leuk om sokken te stempelen, kan ik ook met me sprei doen, waar koop je die en kan je het dan wel wassen???? of zeg ik nu wat stoms!
    gr...gea, en je ontwerp lijkt me te doen, jij kan dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen