dinsdag 18 januari 2011

TUINBOEKEN!

Hallo! Ik heb verschillende tuinboeken, een aantal oude tuinboeken hier en daar bij een kringloop gekocht, maar ik heb met Kerst een heel gaaf boek gekregen van Bart ( zoonlief). Groente uit eigen tuin jaarplanner. een ideaal boek voor de beginnende tuinmuts zoals ikzelf. Per week word er beschreven wat je nu zou kunnen doe in en rond je groente tuin. je hoeft natuurlijk niet alles klakkeloos op te volgen, maar het is voor mij wel een handige leidraad. Er zit voor elke week ook een lege pagina in waar je kunt beschrijven wat je doet, gedaan hebt, wat en wanneer je besteld, gezaaid en geoogst hebt. Kan ik volgend jaar terug kijken, wat ik goed en fout heb gedaan. Verder zit er een zaai kalender in, altijd handig, maar er word bijvoorbeeld ook beschreven hoeveel opbrengst je mag verwachten van bv. een tomaten plant of bloemkool en hoeveel je er dan zou kunnen zetten voor een gezin van 2-4 personen. Ik had me al af zitten vragen hoeveel je van wat zou moeten zaaien of planten.En dan staan er ook nog lekkere recepten in, die je natuurlijk maakt met je eigen geteelde groenten!;-) Nog een aanrader, ook als je geen tuin hebt/wilt, maar graag kookt en leest is het boek: Thuis bij Jamie. Kook met het ritme van de seizoenen. Van Jamie Oliver. Het boek is 400 pagina`s dik en ik heb het achter elkaar uitgelezen. Zoals Jamie vertelt op tv, zo is ook het boek geschreven. Wat natuurlijk voor sommige mensen een reden kan zijn om het boek juist niet aan te schaffen! Maar ik vind Jamie leuk, had niet een kookboek van hem, en ga nu ook niet alle boeken aanschaffen, maar dit boek sluit erg leuk aan bij waar ik nu mee bezig ben; moestuinieren. Dit boek en de recepten zijn ontstaan terwijl hijzelf bezig was met een groentetuin te beginnen. In het boek word dus ook beschreven hoe je bepaalde groenten kan telen, zelfs als je alleen een balkonnetje hebt. Volgens Jamie kun je overal groente telen, zelfs in je oude rubberlaarzen! In ieder geval is het een erg leuk en vermakelijk boek met zo`n 100 recepten! Zo, en dan ga ik nu in een wat ouder tuinboek lezen,(wat ik net van een lief marktplaatsvrindinnetje heb gekregen met de post)waar ik al heel interessante dingen in heb gezien, o.a over het snoeien van mijn fruitstruikjes! Tot het volgende bericht....groetjes, Jo

1 opmerking:

  1. hoi jo,
    eindelijk heb ik je tuintje gevonden!
    waar haal je toch al die energie vandaan?
    het zit zeker in je bloed, want je vader had toch ook een moestuin?
    ik heb het in mijn hele jonge jaren ook eens gehad, samen met mijn vader bij ons in de achtertuin,waar de leefkuil heeft gestaan, Jan had dat met veel moeite gesloopt want ik moest een moestuin!
    nou dat heb ik geweten, wat een tegenvaller!! ook werkte ik toen nog hele dagen en had weinig zin om te schofflen na een werkdag dus het werd een ramptuin!!! maar het blijft het lekkerste groente om te eten, dus veel succes met alles en wij komen van de zomer dan lekker bij je eten want iemand moet toch van jou arbeid genieten haha
    liefs gea

    BeantwoordenVerwijderen