maandag 14 februari 2011

Bananencake/brood.

Afgelopen weekend lagen er een paar zeer onsmakelijk uitziende overrijpe bananen op de fruitschaal. Ik had sterk de neiging om ze weg te mieteren, maar eigenlijk had ik me net bedacht dat we eens wat beter moeten opletten en wat minder etenswaar weg zouden moeten gooien. Dus...lang leve internet...even gegoogled op: recept overrijpe bananen. Nou....keuze genoeg. Ik heb voor het bananenbrood gekozen omdat ik daar alle ingredienten voor in huis had. Het heet bananenbrood, maar persoonlijk vind ik het meer cake. Het is makkelijk te maken, erg lekker, en nee, het is niet goed voor de lijn zag ik vanmorgen op de weegschaal! maar voor een keer moet het kunnen. Hierbij dus het recept.
Bananenbrood/cake;
250 gram bloem
1 theelepel baksoda ( zuiveringszout)
snufje zout
115 gram boter
115 gram bruine suiker
2 losgeklopte eieren
500 gram geprakte overrijpe bananen
Verwarm de oven voor op 180 graden ( stand 4-gas oven)
Vet een bakvorm van 13 x 23 cm lichtjes in.
Meng de bloem met het zout en de baksoda.
Meng de boter en de suiker in een aparte kom door elkaar.
Roer de eieren en geprakte bananen erdoor tot alles goed gemengd is.
Giet het mengsel door de bloem en roor het goed door elkaar. Giet het mengsel in de bakvorm
Bak 60-65 minuten in de voorverwarmde oven. haal de cake eruit en laat hem 10 minuten afkoelen. Haal hem dan uit de vorm en laat hem verder afkoelen. Eet ze.

4 opmerkingen:

  1. Gelukkig zijn de batterijen van mijn weegschaal op dus ik heb het niet kunnen zien. Maar hij was lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. erg lekker jo,
    maar dat krijg ik niet weg met me bandje!
    kan je ook ens een calorie arme taart maken???
    gr....gea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, hoor dat kan. Heb net een leuk boekje gekocht over bakken met veel minder calorieen. Ben het nog aan het uitvogelen, eerste recept is al mislukt, hahaha! Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm, klinkt lekker Jo!
    Hier liggen ook regelmatig overrijpe bananen op de schaal, dus zal je recept bewaren!

    Groetjes Elles

    BeantwoordenVerwijderen