woensdag 16 maart 2011

Plakzooi, maar wel leuk!

Hallo,
Zoals jullie inmiddels wel snappen vind ik het bakken van allerlei lekkers erg leuk om te doen. Nou had ik een leuk recept, maar daar had ik geconfijte citrus schillen voor nodig. Nergens te vinden. Nu heb ik inmiddels begrepen, dat dat alleen rond de feestdagen nog wel eens in de supermarkt ligt, maar verder niet. Toen ben ik maar op internet gaan zoeken of ik zelf fruit kan konfijten, en ja hoor, dat kan. Het is een erg saaie klus, en een erg plakkerige klus, en je moet wat geduld hebben.
Men neme de schillen van citroenen en sinaasappels. ( liefst biologisch) Weegt dat bv. 100 gram, dan moet daar 200 cl water en 200 gram suiker bij. Dus het dubbele van wat je schillen wegen. Je blancheert eerst 3 x de schillen om de ergste bitterheid weg te krijgen. ( ik heb er kokend water over gegooid) dan breng je de schillen met suiker en water 3 x per dag aan de kook en laat dat steeds helemaal afkoelen. Dat doe je 4 dagen lang. Daarna leg je de schillen op een rooster, met kranten papier eronder en laat het uitlekken. Keer ze af en toe om, en vervang de krant. Ik heb ze zo 3 dagen laten drogen. Daarna ga je de nog erg plakkerige schillen door de suiker wentelen en in stukjes snijden. Dit snijden gaat erg lastig. Ik ben ze dus in stukjes gaan knippen, dat werkt een stuk prettiger. De stukjes even door een bakje suiker schudden, dan plakken ze niet meer. En klaar is Jo! En nu heb ik dus geconfijte citrus schilletjes voor mijn recept van yoghurt brood. Dit weekend maar eens uitproberen. Ik heb alleen wel een beetje veel schilletjes.......ook wat hebben, Lies? ;-))))
Nog even over de tuin, met dit weer lijkt alles veel harder te groeien, zag ik vrijdag dat er knopjes in mijn fruit struikjes zaten, nu zijn het blaadjes....de kropsla is gekiemd, de pluksla begint op te komen en boven zijn de komkommers en de pepadew gekiemd. Joepie! Voor ik het weet zit ik aan mijn zelfgekweekte sla. Moet het weer wel een beetje zo blijven, geen vorst meer hoor. Groeten van mij, Jo

3 opmerkingen:

  1. Wat toevallig!! was vandaag recepten aan het zoeken voor ons cakemonstertje en zag een sinaasappelcake in de Margriet staan en wat had je daarbij nodig...juist geconfijte schilletjes.....ik lees dan al geen eens verder...veel te ingewikkeld en nu lees ik erover in jou blog grappig en wat goed dat je dat geduld kon opbrengen!! Zal ik als de kids volwassen zijn ook zoveel tijd vrijmaken voor dit soort kneuterigheden?.....i hope so
    Vandaag kamer van Thirza maar eens flink uitgemest, heel stiekum plukken we er steeds dingen waar ze te groot voor word tussenuit (sssttttt)we bewaren wat maar ik doe ook weg en volgende week op haar verjaardag komt er gewoon weer een hoop spul bij! Leeg en strak zal het hier nooit worden!!
    fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ruikt heerlijk!!!! Nu gauw yoghurt brood gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen