zaterdag 18 juni 2011

De vorderingen.

Het vordert maar door hier! Met de tuin dan he? Alles blijft maar doorgroeien. We eten nu verschillende dingen uit de tuin. Alle sla soorten, en peulen. Bij de broccoli planten zat ik steeds maar te kijken of er al iets kwam wat er maar enigzins uitzag als eetbaar, steeds niks, en dan in een keer zit er heuse broccoli! Ik denk dat we eind van de week broccoli eten. En deze week eten we ook snijbiet, die is ook in een keer hard gegaan. Vandaag vast een lekker recept gegoogled, want ik wil het niet zo maken als we thuis kregen...plat gekookt, net als spinazie. Ben ook niet zo dol op spinazie en snijbiet heb ik niet meer gegeten sinds ik op mezelf ging wonen, dus ben heel benieuwd. De rucola is ook te plukken en te eten komende week, dus het word echt veel uit de tuin eten nu. Ik doe altijd boodschappen voor de hele week, en ik heb dus nu niks gehaald voor het warm eten. Ik wil een week lang uit de tuin en de diepvries eten. Worden creatieve maaltijden denk ik. De sjalotten kunnen ook geoogst worden. Ik heb begrepen dat ik ze eruit mag spitten, en dan een paar dagen moet laten liggen om te drogen. Dus dat is nog even wachten op een paar droge dagen. Leuk hoor, die sjalotten. Op de foto is goed te zien dat er zo`n 7 uitjes aan zitten....en je stopt er maar 1 in de grond, en die verdeelt zich dan in meerdere uitjes. Apart he? Ik loop steeds maar te piepen dat ik te weinig ruimte heb, maar zoals het er nu naar uit ziet is met een week of 2 dus de broccoli eruit, de sjalotten, en de snijbiet. Dus dat worden lege plekken....waar Jo dus weer dingen kan planten..jippie! Ik heb mijn zaadjes voor volgend jaar ook al binnen, en daar zitten een paar dingen bij die ik nu ook nog kan zaaien, zoals de little gem ( slasoort) en de mini kropjes sla. Sla zal ik wel veel minder van moeten zaaien. Het schiet door voordat je alles op kan eten. De pluksla begint ook door te schieten. Morgen een grote bak sla plukken en dan mag de rest plaats maken voor 1 keurig nieuw rijtje ( en geen 3 rijtjes.) Van de rode sla heb ik volgend jaar wel genoeg aan 2 planten ipv de 6 die er nu staan! Ook die schiet door en moet er eerdaags uit. Wat ga ik nog meer zaaien, of heb ik gezaaid? Ik heb koolraap gezaaid, en die zijn al boven de grond in het platte kasje, mogen later de tuin in. Volgende maand ga ik boerenkool zaaien, daar wil ik toch best wat van hebben....en heb er straks gelukkig ook plek voor. dan ook nog postelein, op verzoek van Jos. Ik zelf vind postelein: yuk! Maar...ga het natuurlijk wel proberen te eten. O, ja...de aardbeien die ik in bakken heb overgeplant......tis een trieste bedoening, heb een foto gemaakt vorig weekend, het ziet er nu nog treuriger uit. Dat worden nieuwe plantjes vrees ik! Ooohh...en ik heb stiekum in mijn grote pot met aardappels zitten wroeten.....yes...er zitten aardappeltjes in mijn pot! Ben net even aan het zoeken geweest, dacht dat ze er wel bijna uit konden, maar dat kan pas ongeveer augustus. Hmmm...dat duurt nog wel lang.....maar ik houd vol, dan zijn mijn piepers ook groter! Nou, ik ga de foto`s erbij zetten, en dan met een van mijn andere ( krea) hobby`s aan de gang. heb weer wat leuks bedacht om te doen...daarover later meer! ( nieuwsgierig, Jacq? ) Groetjes, Jo

1 opmerking:

  1. Wat grappig toch allemaal. Ik ga ook eens kijken bij de bloemkool en broccoli. Het zijn allemaal zulke grote lawaaischoppers in mijn tuintje. De boontjes komen hier ook al een beetje omhoog. Koolraap ben ik heel nieuwsgierig naar, dat vind ik toch zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen