maandag 6 juni 2011

Een rommeltje enzo!

Een rommeltje was het in een bepaald stukje van de tuin. het stuk van de aardbeien. De aardbeien waren de eerste bewoners van mijn groente tuintje. Daarna kwam de rest......Ik had de aardbeien in een keurig rijtje aan de achterkant gezet, en ben toen van alles gaan zaaien wat er voor kwam te staan. Dat ging een mooi poosje goed, totdat de kolen/uien enz. zo groot werden dat ze de zon bij de aardbeien weg hielden. Bovendien kon ik er nog amper bij. Nu weet deze muts heel goed dat dit geen tijd is om aardbeien te verplaatsen, en zeker niet als het zo warm is als vorige week, en dan toch doen he? Ik had nog mooie balkon bakken van een meter breed, en Jos heeft er drie voor me aan de schutting gehangen. Daar heb ik nu de aardbeien inzitten. Staat erg leuk, en ik heb nu weer een strookje ruimte in mijn tuin, waar straks de boerenkool kan komen te staan. Die wil ik deze week gaan zaaien in het platte kasje. Als ze dan groot genoeg zijn, mogen ze op de strook waar de aardbeien stonden. Het is nu 4 dagen geleden dat ik de aardbeien verplaatst heb, en ze zijn de schok nog niet te boven. Ik vrees toch echt dat meer dan de helft het loodje gaat leggen. Ik heb het risico genomen dat ze het misschien niet zouden redden, maar had stiekum gehoopt dat het toch zou lukken. Afijn...weer wat geleerd. Minder eigenwijs zijn en wat meer geduld hebben, als ik een paar weken en minder warm weer had afgewacht was het waarschijnlijk wel gelukt. Nog geen foto van de zielige aardbeitjes, maar dat komt nog wel. Bij de aardbeien stonden ook de fruitstruikjes. Ik had belsoten dat de framboos en de klapbes eruit moesten, die zagen er allebei zeer triest uit, en leken het niet te doen. Maar nadat ik de aardbeien en heel veel onkruid daar had weggehaald bleek ik toch heuse framboosjes aan die wat zielige struik te hebben, dus die mag blijven. De klapbes mankeert wat, die heb ik eruit gehaald en toch nog maar even in een pot gezet om te kijken wat hij gaat doen. Gaat hij het nou goed doen dan mag hij naar de voortuin. Van de week ook ontdekt dat ik al peulen heb! Ik zag een klein peultje met nog een stukje bloem eraan, ik helemaal blij....joepie er komt een peul....kijk ik nog eens zitten er gewoon al een stuk of 10 heuse peulen! Echt leuk.....er waren nu een hoop peultjes niet opgekomen, maar daar wil ik volgend jaar meer van! ;-) Van de komkommer plantjes heeft niet een het gered. Ik heb geen komkommer grond denk ik ofzo. Ik heb dus maar bij het tuincentrum een snack komkommerplant gehaald. En een tomatenplantje met mini tomaatjes. In de tomaten planten in de tuin ( 5 stuks!) komen allemaal bloemetjes. Dus met een beetje mazzel en goed weer ga ik van de zomer ook tomaten krijgen. De broccoli, bloemkool, en witte kool planten doen het goed, en worden erg groot. Met die grootte moet ik volgend seizoen rekening houden. Ze zitten elkaar flink in de weg nu, maar durf ze echt niet te verplaatsen. Dus ik zie wel wat daarvan komt. De sjalotten mogen er met een week of wat uit denk ik, ze komen bijna boven de grond uit, ik heb begrepen dat als je ze boven de grond ziet, en het loof word geel en gaat plat liggen dat je ze dan eruit kan halen. Sjalotten zal ik volgend seizoen zeker weer poten. Gaat lekker vlot, je kan het loof al die tijd lekker snipperen in je sla, en krijgt aan het eind van de rit leuke uitjes! Ik ben nu al bezig met bedenken wat ik volgend seizoen allemaal wil. Dan spoor je eigenlijk ook niet echt he? Ik heb zelfs al zaadjes besteld voor volgend jaar! LOL Eerst maar eens dit seizoen door, en kijken welke resultaten het oplevert. Maar leuk is het nog steeds, je leert veel van zo`n eerste jaar. En je bent lekker veel buiten. Jos heeft twee weken terug een vogelhuisje voor me getimmerd en gebeitst. En ik heb hem gevuld met bamboe, takjes en denneappels. Is dus een insectenhotel geworden. Erg leuk. Morgen aan het schuurtje hangen bij het lieveheerstbeestjes hotel! ;-)) De foto`s.....eentje van de rommelige hoek bij de aardbeien. Bij het volgende bericht foto`s van hoe het nu is. En een foto van de peulen, en het hotel! Tot de volgende keer...groetjes, Jo

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen