maandag 4 juli 2011

Heks?

Zo, iets later dan beloofd, maar hier het berichtje over zalfjes en olietjes maken. Jeemig, toen ik begon met moestuinieren had ik niet gedacht dat het zo`n breed begrip is. Dingen om te eten , dat heb je in een moestuin toch? Maar ja, dan zit je op zo`n erg leuk moestuin forum en dan lees en zie je zoveel, en dan wil je ook ineens allemaal bloemen om zalfjes enzo van te maken. En je wil jam maken en siroopjes, en, en! Nou had ik natuurlijk ( nog) geen bloemen en kruiden om er zalfjes mee te brouwen, maar had vorige week toen ik op dat moestyuin complex ging kijken goudsbloemen ( calendula) gekregen om wat te gaan proberen. Dus ik heb nu een zalfje met calendula, goed voor schaafwondjes, muggenbulten enz. Al uitgeprobeerd en het werkt nog ook. ( of ik wil denken dat het werkt! HIHI) Ook heb ik een olie gemaakt met de bloemen, maar dat moet 4 weken in het donker staan om wat te worden. Af en toe schudden, na 4 weken zeven en in een flesje doen. Veel mensen doen dit met koudgeperste olijfolie, ik heb amandelolie gebruikt, vind ik wat lekkerder ruiken. Weer een leuke hobby erbij dus misschien......maar ja dan wil ik ook weer schattige flesjes, potje, lekker ruikende olietjes...help! Ik ga vandaag eerst maar eens een goed boek erover bestellen. Eens kijken wat ik leuk vind, en wat voor bloemen/kruiden ik dan kan gaan planten. Dat kan dus pas als ik een stuk tuin erbij heb, want ik zou niet weten waar ik het nu moest neerzetten, ik ben langzaam aan al een en ander in de voortuin aan het zetten ( pompoenen/kalebassen, en straks citroenmelisse om siroop van te maken) maar het houd ergens op. Dus ik moet maar gauw dat stuk tuin erbij krijgen. vanmiddag nog een stukje over de andere bezigheden! Enne.....mocht je schattige flesjes potjes hebben......graag!

2 opmerkingen:

  1. Leuk, ben gek op olietjes, zalfjes etc etc. Kijk voor leuke glazen potjes, flesjes etc eens bij de xenos die hebben vaak leuke kleine wekpotjes voor een habbekrats, die gebruik ik ook voor mijn kleurpigmenten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jo, leuke weblog heb je. Las dat je calendulaolie hebt gemaakt maar die moet toch echt in de zon staan en zeker niet in het donker! Niet dat je olie nu niet goed is maar het kan nóg beter.

    BeantwoordenVerwijderen