maandag 25 juli 2011

...of HEKS!

Ben in ieder geval lekker aan het " brouwen" geweest! Gisteren kon ik verder met het olie-tje met calendula, welke 4 weken in mijn kelderkast had staan " trekken". Gezeefd en in flesjes gegoten....de amandelolie was een mooi geel kleurtje geworden. Handige druppelflaconnetjes gekocht, nouhou....handig....ik heb de dop erop gedraaid met de verwachting dat dan het binnendopje met druppelgaatje ( snappen jullie het nog?) op het flesje zou komen te zitten, maar er gebeurt gewoon helemaal niks. Ook niet na 26 x proberen, en ook niet nadat ik een open flesje had laten stuiteren op de stenen vloer in de bijkeuken......3 x dweilen dus. Dus er maar gewoon opgedraaid, werkt ook, maar had een kleiner gaatje prettiger gevonden. Gisteren ook een begin gemaakt met het maken van limonade siroop van citroenmelisse. En vandaag siroop van gemaakt. Receptje van internet geplukt:
2 handen vol met blaadjes van de citroenmelisse overgieten met water wat net van de kook af is. Deze " thee" een nacht laten trekken.
De volgende dag de blaadjes uitknijpen en zeven ( door kaas/neteldoek)
Voeg per liter vocht 500 gr. suiker toe. Verwarmen tot de suiker is opgelost en dan in schone flessen gieten. Als lomonade siroop gebruiken, dus verdunnen met water of spa rood.
Een lekker fris siroopje.
Een nieuwe olie staat alweer te trekken om later samen met bijenwas een zalfje van te maken.
Dat siroop maken is leuk. Donderdag gaan wij-als het goed weer is- een etappe Pieterpad lopen. Ik neem dan een rugzakje mee, met een bakje erin, en hoop dan bramen tegen te komen. Daar wil ik dan ook jam of siroop van maken. Komende week weer een tuin update! Doei!

1 opmerking:

  1. He ouwe heks,

    Je ben er maar druk mee, en dan ook nog etappe Pieterpad. Ben jaloers op al je energie ;-)
    Have fun donderdag en ik hoop dat je een mooie etappe en een goeie bramenoogst hebt!!

    Groetjes,
    Nick

    BeantwoordenVerwijderen