donderdag 18 augustus 2011

Zaadjes/jam/vakantie

Hoi!
Nog effe een berichtje voor we op vakantie gaan. Het gaat redelijk goed in de tuin. Het meeste groeit en bloeit, maar de tomaten zijn ziek geworden. Phytophthora..als ik het goed gespeld heb. een ziekte die ook bij aardappels voorkomt en veroorzaakt word door schimmels, die weer gedijen in vochtig weer, dus dan snap je wel hoe mijn arme tomaatjes ziek zijn geworden. Och...en het waren er zoveel, en zo leuk! En dan zie je dat een plant bruin gele bladeren, en vlekken op de stam krijgt, en de tomaatjes er ook niet meer lekker uit zien.....gauw eruit gehaald, maar de rest ging er snel achteraan. Dus alles verwijderd. Inmiddels staat er groenlof en een paar boerenkool plantjes op. Heb ook voor de 3-de keer de Klein Duimpje sla gezaaid, en ik zie het nog niet boven de grond komen. Ik weet niet wat het is, maar het schijnt niet te willen lukken. De rode sla waarvan ik drie planten had laten staan die door gingen schieten, die zijn er nu uit, heb van het eerste plantje al de zaadjes eruit gehaald, jeemig, wat veel zaad! Op de foto is het ongeveer de helft van 1 plant! Ik ben het allemaal al kwijt door wat weg te geven aan leden van het moestuinforum. De meesten heb ik het zaad zo toe gestuurd, maar van een paar mensen kreeg ik zaadjes terug, wat ook wel weer erg leuk is! De lathyrus is bijna op, en er hangen veel mooie peulen aan. Als het nou es een poos mooi droog weer is, dan kan ik daar de zaden uithalen. Die gaan volgend seizoen naar de moestuin, daar wil ik een hele heg met lathyrus. Vind ze superleuk. OOk de borlotti en polka boontje die ik van Liesbeth had gekregen hangen te drogen, en ga ik gebruiken om volgend jaar veel van te zaaien. Vind ik leuk, en dan de boontjes droog in potten bewaren! Is een prachtige boon trouwens, die Borlotti. Op de moestuin ben ik druk geweest met aardbeien. Er stond een bed aardbeien wat weg kon, stond er al lang. Die hadden wel mooie nieuwe babyplantjes voor Jo gemaakt. In potjes gedaan en het veld geruimd. Toen het tweede bedje aardbeien van onkruid en net ontdaan, en ruimte gemaakt om daar de babyaardbeitjes neer te zetten. Dat word volgend jaar veel aardbeitjes! Waar ik dan weer jam van kan maken...jam...praat me niet van jam.....ik heb aardbei-rabarberjam, gele pruimenjam, blauwe pruimenjam, rode bessenjam, bramenjam en ananas jam gemaakt. ben er nu wel klaar mee. Veel geef ik weg, want als we het allemaal zelf op moeten eten? En waar laat je het? Eeehhh....in een nieuwe koelkast....waar dan wel 1 plankje voor Jos ( lees: bier) is. En die vervolgend moppert dat ik zijn bierplankje misbruik, hahaha! Wat hem betreft geef ik nog meer weg! Heb nog wel meer te vertellen, maar dat doe ik na de vakantie. We blijven in Nederland, lekker in een huisje, en het weer lijkt helemaal goed te worden. We gaan lekker veel wandelen, lekker eten, lezen, en ik neem mijn breiwerk mee, ben een vest aan het breien, in de meivakantie begonnen, en ik wil hem in deze vakantie afhebben! Als dat lukt krijgen jullie een foto! ;-) Tot later!

2 opmerkingen:

  1. Geniet lekker van je vakantie, nederland is zoo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Te laat om je een fijne vakantie te wensen, dan maar hopen als je dit leest dat het inderdaad een fijne vakantie is geweest.
    Mijn bonen zijn helaas niet allemaal goed opgekomen, volgend jaar weer een kans. Ga in ieder geval aardappels poten en het jaar erop zie ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen