dinsdag 20 september 2011

VEST-TUIN!

Hoi!
Eindelijk wat minder regen de afgelopen tijd. Nu hopen op een zonnige periode, hoewel het morgen " officeel" herfst is. De tuin ziet er redelijk goed uit. Mijn preitjes stonden er goed bij, en ineens had ik witte vlekken op de bladeren, ze knakten om, en zagen er niet erg vrolijk uit! Opgezocht op internet ( lang leve internet!) en het blijkt de papiervlekkenziekte te zijn. Loof eraf geknipt, schijnt weer aan te groeien, en afwachten maar of het nog wat word. Je kan er ook wel een middeltje voor kopen, maar dat wilde ik maar niet doen voor die paar preitjes. Je hebt wel een hoop ziektes hoor, die je groentes kunnen treffen. De tomaten zijn ook aan een ziekte ten onder gegaan, en dan hebben we het nog niet over de beestjes die je moeizaam opgekweekte groentes opvreten. maar, vind alles nog even leuk hoor. Vorige week raapjes gegeten, beetje een kruising tussen radijs en koolraap vond ik. Ze hadden wel heel verschillende maten, hoop dat wat er nog staat nog wat groter gaat worden. Ook weer snijbiettaart gegeten, en snijbonen uit de grote tuin. Afgelopen vrijdag 4 uur lang als een beest gewerkt op de grote tuin. Er stonden nog 5 gojibes struiken van de vorige tuinierster, die heb ik eruit gespit en naar de eigenaar gebracht. De struikjes stonden in een soort van " kooi" met rondom gaas. En over de bovenkant een net. Net heb ik er maar even afgehaald. De kooi moet wel verstevigd worden, en ik denk dat ik ook bovenop gaas wil. Kan ik er als het pluktijd is gewoon los nog een net overgooien. Ik heb het hele stuk ontdaan van bergen onkruid ( wat nu alweer terug komt ;-) en afgelopen zondagavond heb ik er 4 struikjes ingezet, had 1 mooie grotere rode bessenstruik gekregen van Marjon ( vorige tuinierster) en had zelf ook nog een rode bes, een klapbes, en een blauwe bes. Staan nu mooi op een rij in de kooi. Verder komen aan de zijkant van de tuin 2 of 3 frambozenstruiken. Lekker! Die wil ik gaan leiden over draad, zodat alles genoeg licht en zon krijgt en Jo veel frambozen. Dan staat in diezelfde rij ook een ( gekregen) gojibes. Of dat lekker is weet ik niet, maar schijnt wel heel gezond te zijn. En of dat nog niet genoeg is wil ik ook graag een klein appelboompje en een stoofperenboompje. Maar het moeten wel kleinblijvende boompjes zijn. Ik moet ze zelf kunnen onderhouden, dus veel groter als ikzelf ben mogen ze niet worden. Ik wil ook geen mega oogst appels, wil ze gewoon kunnen eten, en een keer appelmoes/taart maken, en dan is het goed, zo ook met de stoofpeertjes. En dan krijg ik als het goed is van een buurvrouw op de tuin een stek van een braam, nou met de pruimenboom die er staat heb ik dan straks een heuse fruittuin! Maar met nog genoeg ruimte voor wat andere dingen hoor! Zaterdag gaan we ( gratis) stoeptegels ophalen en dan met zwager, en zoon/schoonzoon naar de tuin brengen en paadjes leggen. Als dat gebeurt is kan ik lekker de vakken een voor een omspitten en mest erop, klaar nmaken voor de winter en het nieuwe seizoen dus. Misschien zondag even mijn rabarber die hier staat overbrengen naar de grote tuin, dan krijg ik hier de ruimte om mijn kruiden in de grond te zetten. Ik heb bijna allemaal groente die vast is, maar die staan dan beter in de volle grond als in een potje. ( denk ik;-) Nou, je hoort het, ben er nog steeds intensief mee bezig, en daarbij probeer ik hier ook de tuin, stoep, en voortuin bij te houden.
Tja, en als ik dan op de bank bij zit te komen van dit alles, dan brei ik nog wel es. Vest is af, heb hem wat ingenomen, en knopen erop gezet, hij is leuk, maar nog steeds te ruim. Maar ik ga hem lekker de komende tijd als jas-vest dragen! Ga zo beginnen aan een sjaal voor erbij van hetzelfde garen. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met een poncho, gewoon makkelijk , uit het hoofd, en hij is nog leuk geworden ook, en lekker warm! Bijgevoegd een foto van het vest, en van de raapjes. En zoals beloofd, een foto van mijn krea-krans op de voordeur! Foto van de poncho volgt, heb hem net af, en een foto bij daglicht lukt me beter. Groetjes van mij!

1 opmerking:

  1. Het ziet er allemaal goed uit Jo! Leuk dat je nog zo'n plezier hebt. Binnenkort ga ik mijn stoofperen plukken en lekker gaar stoven. Ze zijn mega groot geworden. Ben er heel blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen