woensdag 28 september 2011

Zo, de tegels zijn gelegd! Ik heb nu 7 mooie vakken in de grote tuin. Helemaal leuk, en ik heb een goed overzicht nu. Heb gelijk zaterdag 1 vak omgespit, en daar staan nu de 2 rabarber planten, een stond er al en de plant die hier groot stond te wezen is inmiddels ook naar daarheen verhuisd. Ook de frambozenplant van hier staat daar al op zijn plek. Zondag naar de Fruitdag op slot Zuylen om nog 2 frambozen en wat boompjes erbij te halen. Daar heb ik nu al zin in. Zaterdag ook nog even met Jacq naar de tuin geweest om alles te bekijken, en toen gelijk wat groenlof meegenomen om zondag te eten. Even een maiskolf bekeken, maar die was nog niet goed, en ik ben zo benieuwd of dat te eten is! Geduld, Jo. Zondag de groenlof klaargemaakt. Gestoofd in een beetje kookroom, lekkere kruiden erop, pijnboompitjes...zag eruit alsof het uit een drie sterren restaurant kwam....maar schijn bedriegt soms, groenlof is...hoe zal ik het netjes zeggen? Oohh..het is mijn eigen blog, ik hoef het helemaal niet netjes te zeggen: het smaakte ronduit smerig....zo megabitter, we kregen het echt niet weg. Zelfs Jos niet, en die eet werkelijk alles, maar na een hap hield ie het voor gezien. Ik had zoiets van, ik trek die planten eruit, want dat ga ik echt niet meer proberen. Maar een beetje rondgekeken op het forum, en internet, en ik denk dat de kroppen groter moeten zijn en de buitenste bladeren moeten eraf, die zijn het bitterst. Dus ik geef het nog 1 kans binnenkort, in een stamppot met spekkies en kaas. Als het dan nog niet te eten is gaat het eruit. Ik denk niet dat ik dat volgens seizoen nog ga planten! ;-)) heb een hoop plannen voor volgend seizoen. Heb dit weekend ook een en ander aan zaad besteld, maar daarover later meer. Ook over een boek, wat Jacq voor me geleend heeft in de bieb wil ik nog wel over vertellen: Vergeten Groenten heet het. Gisteren heb ik samen met 2 dames van het forum heuse zeep gemaakt. Echt leuk om te doen, maar ook een beetje eng. Je gebruikt namelijk ook gootsteen ontstopper daarvoor. De zeep is nu gemaakt, en moet 6 weken blijven liggen. dan is alle loogtroep verdwenen en heb je je zeep. Ik heb zeep gemaakt met gedroogde lavendel en een lavendelgeurtje. Ziet er echt leuk uit. En ruikt lekker. Ik wil het nog wel een keer doen, maar niet te vaak. heb nu 1 x zeep gemaakt, en dan heb je dus een pringlebus vol zeep, welke nu in 11 plakken gesneden is. Dus half november ruik ik na een douche naar lavendel. Ben een beetje op sites wezen kijken, oohh hemeltje, alles is zelf te maken. Maar ik ga dat maar niet doen. Zeep is leuk, makkelijk, als je je tenminste aan de juiste verhoudingen houd. maar als je cremes, of shampoo wil maken komt daar weer vanalles bij. Conserveringsmiddelen, emulgadingesen enz. Daar ga ik me voorlopig niet in verdiepen. Heb wel 2 smaakjes besteld om op een simpele manier lipbalsem te maken. ( op vaseline basis) . Leuk voor dochterlief, die altijd lipbalsem gebruikt. En zo blijf ik bezig, vervelen is er niet echt bij! Groetjes, Jo

2 opmerkingen:

  1. hahaha, ik dacht dat je vogelvoerblokken gemaakt had. Ik ben wel benieuwd naar je zeep.
    Lekker lavendel, ben ik wel een fan van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tuin ziet er mooi uit zo !! lekker zeepjes !

    BeantwoordenVerwijderen