zondag 23 oktober 2011

De tuintjes winterklaar maken.

Hallo, weer even een update van de tuintjes. We zijn donderdag weer thuis gekomen van een lekkere vakantie. Veel gewandeld en precies NUL kastanjes gevonden. We hebben 1 boom gevonden, maar die was al zo goed als kaal, dus ik was denk ik te laat. Geen kastanje-jam maken dus. ;-) Vrijdag ben ik op de tuin geweest, en had mezelf ten doel gesteld om een begin te maken met de 4 lege vakken om te spitten en te voorzien van mest. Hard gewerkt, want ik had ze alle vier af. Ik heb ze dus alle vier eerst ontdaan van groot onkruid, en toen omgespit. Emmertjes gevuld met ( paarde) mest en er over heen gegooid. Jacq heeft de mest door de grond gewerkt en de mais geoogst. Nog nooit mais gekweekt, maar ze zagen er raar uit. Sommige kolven hadden maar een paar maisjes, die goed waren, en verder niks, kaal. Heb niet het gevoel dat dat zo hoort, maar ga ze volgend jaar toch proberen weer te zaaien, en dan maar kijken hoe of ze er dan uitzien. De andere 3 vakken en de " fruitkooi" , heb ik nu niks aan gedaan. Er staat nog boerenkool op, knolselderij, een vak is alleen aardbeiden, enz. Dus die komen van het voorjaar wel weer. Heb vrijdag ook nog 3 struikjes erbij gezet. Een Tayberry, dat is een kruizing tussen een framboos en braam, en schijnt mooie grote vruchten te krijgen. En een gele framboos, gewoon omdat het leuk is. En dan nog een kiwibes. Ik hoop echt dat die het gaat doen. Er komen mini kiwi`s aan, ter grootte van een kruisbes ongeveer, en zijn niet behaard. je kunt ze dus met velletje en al eten. Ik heb ze op de fruitdag geproefd en vond ze erg lekker. Behalve nog wat dingen oogsten is er nu op de grote tuin niet veel meer te doen. Zaterdag een zak vol boerenkool gehaald. Die gaan we vandaag lekker eten met speklappen en worst natuurlijk! Mijn tuintje achter word nu ook steeds leger. De mini worteltjes die ik gezaaid had waren inderdaad mini, en lekker aangevreten door de pieren. Er staat nu nog een klein beetje winterwortels, maar die mogen nog even volgens mij. De snijbiet staat er ook nog, maar begint er een beetje triestig uit te zien. Van de week nog maar een keer eten, want dan zal het wel afgelopen zijn. Ook hier staan een stuk of 6 boerenkooltjes, maar die zijn nog een heel stuk kleiner dan op de grote tuin. De vier spruitplanten zien eruit alsof een heel leger slakken er van gesnoept heeft. Maar...in de okseltjes beginnen nu de spruitjes te groeien, hoop maar dat ze die niet lusten.:-) In het platte kasje staat nog veldsla, en dan is er nog de witlof. Daar ga ik met een week of 2 mee aan de gang, als het tenminste niet heel hard gaat vriezen, want ze zullen toch de grond in moeten! Vandaag ook de achtertuin opgeruimd. Dode planten weg gedaan, de sier vogelhuisjes, spiegels, enz. Van de muur afgehaald en opgeborgen. Ook de tuinmeubels staan weer onder een hoes. Vogelhuisje staat ook weer in de voortuin. Eigenlijk ben ik dus wel zo`n beetje klaar voor de winter! Hoewel.....tis nog zo lekker weer, dat mag van mij ook nog wel een poosje zo blijven! Foto`s van mijn keurige vakken, boerenkool, en knolvenkel! Tot de volgende keer.

4 opmerkingen:

  1. nou je geloofd het niet het werkt , nou meis je tuin ziet er prachtig winterklaar uit. Enne kiekjes van de sokken volgen nog wel. xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook effe proberen of het nu lukt om een reactie achter te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukt, je moet dus bij het inloggen bij Google het vinkje uitzetten bij ingelogd blijven.

    Nou ziet er allemaal mooi uit op de foto's. Jammer dat je je andere werknemer er niet op hebt gezet! En hij had nog wel zijn laarsjes aangedaan.

    BeantwoordenVerwijderen