donderdag 6 oktober 2011

LEUKE ZADEN!

Hoi!
Vandaag is Jos vrij en zijn we ondanks het rare weer even gauw naar de tuin geweest. Dus de perenboom staat, en de frambozenstruikjes zijn geplant. De perenboom is en word niet groot, maar zodra hij wat groter is zetten we er toch een paal naast, waar het boompje met boomband aan vast komt te zitten. Aan een kant van de tuin heb ik een open weiland, en er komt dus altijd veel wind van die kant, wat wel weer lekker is met 30 graden, maar nu best veel. Maar dat vastbinden kan wel even wachten, hij is nu nog redelijk klein en zal niet zoveel wind vangen. Ik heb weer even een maiskolf geinspecteerd, ik denk dat na de herfstvakantie ze wel goed zijn. Ik verheug me er nu al op, ik eet altijd bonduelle mais..juist ja, uit een blikje. Hoe zo`n gewone verse kolf smaakt? Dat laat ik je weten zodra ik het gegeten heb. Vandaag weer pompoensoep gemaakt, van een gekochte pompoen, want ik had er zelf maar 1 in de tuin. Erg lekker, maar wat zijn pompoenen ondingen om te schillen zeg, als iemand daar nog een makkelijke manier voor weet? ;-) Wel al zaad gekocht, om volgend jaar meer pompoenen te zaaien.
Over zaad gesproken. Heb dus al een en ander besteld en binnen gekregen laatst.
Maar nu zat ik van de week na te denken over Soester Knollen...die knollen waar wij onze bijnaam aan danken. Ik geloof dat ze hier een korte tijd bij speciale winkels te koop zijn en alleen op De Eng geteeld worden. Toen dacht ik, zou er ook zaad van verkocht worden? Ik googlen, kom ik bij een zaadhandelaar op internet terrecht die daar zaadjes van verkoopt, niks niet speciaal Soesters dus, hoewel het er wel bij vermeld word dat ze hier Soester Knolletjes heten. Ik had ze ooit eens geproefd op een kerstmarkt hier in Soest, en vond het erg lekker. Dus aangeschaft.
En ik hoorde van de week zoiets geks op het forum.....Luffa`s/Loefa`s. Een spons courgette die je jong geoogst kan eten, maar die je als ze helemaal rijp zijn, kunt schillen en dan houd je een ( natuur) spons over. Je laat ze in water weken, en dan drogen en dan heb je een scrubspons! Helemaal leuk dus, dus ja, ook daar een zakje zaad van gekocht, ik zag het al helemaal voor me, heb ik straks allemaal leuke zeepjes, MET sponsjes. Kan ik op de markt gaan staan ofzo. ;-) Zal nog wel lastig worden, die luffa`s. Moeten eigenlijk in een kas. Maar bij gebrek daar aan, ga ik wel wat fabriceren, en het zeker proberen!
Tot zover.....groetjes!

2 opmerkingen:

  1. Ja hoor, ik weet wel een makkelijke manier om de pompoen te schillen voor de soep!
    Je hoeft het ding niet te schillen. Ik maak soep van die oranje pompoenen en butternuts en die schil ik nooit. Na een half uur koken boterzacht en kunnen gewoon "gestaafmixerd" worden.
    (grijns)
    Bonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar heb je de loefa zaden gekocht , lijkt me leuk om te proberen in de tuin ..

    BeantwoordenVerwijderen