zondag 9 oktober 2011

Pepers-witlof-prut en walnoten.

Zo....best goed van mij dat er alweer een berichtje is he? Vandaag ondanks de regen toch een poosje naar de tuin geweest. Vrijdag gaan we een weekje weg en ik wilde toch de winteruien en de knoflook in de grond hebben. Dus 35 uitjes en 16 knoflookteentjes gepoot. ( hoeveel knoflook wil een mens? ;-) Ik heb de rijtjes op het loze strookje voor de frambozenstruiken gezet. Zolang de struiken nog klein zijn kan ik daar een en ander neerzetten en staat het geen andere plannen in de weg. Ook het net van de boerenkool hebben we maar verwijderd, om me heen zie ik dat bij veel mensen de boerenkool gewoon " bloot" staat, en ze zijn nu zo groot dat ze niet gauw kaalgevreten meer zullen worden. ( hoop ik) De boerenkool is goed gegroeid, zal er als ik er weer ben een foto van maken. Van mij mag het gaan vriezen, ik heb wel zin in boerenkool. Ik heb hier in het kleine kasje waar 2 peper planten staan, maar 5 pepers eraf gehaald, ze zijjn nog groen, en ik hoop dat ze nog rood gaan worden in de vensterbank. Er zitten er nog meer aan, maar die zijn nog klein, hoop dat dat nog wat word. Ik heb ook even een foto van de witlof gemaakt. Ziet er nog mooi groen uit, dus mag nog even blijven staan. Witlof leek me leuk om te proberen, dus zaad besteld en maanden geleden gezaaid. Witlof is een verhaal op zich. Zoals het er nu bij staat ziet het er goed uit. Als het blad lelijk word, kun je de planten rooien, aan de plant zitten dan dikke wortels ( maat: peentjes) het loof snijd je er dan af. Dan graaf je een kuil van zo`n 50 cm diep. Daar zet je de wortels naast elkaar rechtop in. Je laat er wat zand tussen glijden, zodat ze mooi rechtop
blijven staan. Dan komt er een laag stro op en een plank om het donker te
maken. En dan pas gaan de witlofjes groeien, op de wortels. Dus dan kan je af en
toe kijken of er al wat gegroeid is, dan neem je wat je nodig hebt en dekt de boel weer af. Zou je de boel niet afdekken, dan komt er licht bij en worden je witlofjes groen ipv wit. Ik ben heel benieuwd naar de witlof, en of het allemaal zo werkt. Er zijn makkelijker manieren, je kunt ze gewoon in een ton zetten met deksel zodat er geen licht bij komt, maar de witlof die ik gekocht had bleek witlof voor dekgrond te zijn. Dus ik vrees dat ik van de winter op mijn knietjes in de sneeuw zit om te zoeken waar of die witlof nou ook alweer stond! ;-) Verder van een foto van een potje prut wat een week of wat in mijn vensterbank zal blijven staan. Goudsbloemen op olijfolie. De olie wil ik gebruiken om zeep mee te maken. Ook heb ik vandaag de laatste goudsbloemen geplukt, de blaadjes eraf gehaald, die liggen nu te drogen. Leuk om door de zeep te doen denk ik.
Verder ben ik op het moment helemaal weg van walnoten. Had een mooi beetje van Jacq gekregen, die kraken we nu lekker bij de buis weg. Maar ik heb ook een kilo gekocht, om eens te kijken hoeveel dat nou is. Dus de hele avond zitten kraken gisteren, heb nu 2 potjes gepelde walnoten, om gewoon te eten, maar ook voor door de sla, of in koekjes ofzo. De hazelnoten die ik van de week gevonden heb zitten ook in een potje, omdat het gewoon leuk staat. Misschien ga ik die ook nog wel allemaal kraken. En ik heb van de week tamme kastanjes geraapt. En op internet gezocht naar recepten wat ik daar nu mee kan doen. Ik wil kastanje puree maken, voor bij de spruitjes ofzo, en in een van mijn boeken staat kastanjejam. Als ik de beschrijving zo lees lijkt het me meer een pasta dan een jam, maar lijkt me met name om in gebak te gebruiken wel heel lekker. Dus ik heb mezelf ten doel gesteld om in de herfstvakantie kastanjes te zoeken! ;-)) Nou, je hoort het al, ondanks dat het drukke moestuinseizoen een beetje afloopt, ben ik er nog druk zat mee! Groetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen