woensdag 9 november 2011

Vijgenchutney enzo..

Hoi! Ben ik weer. Ooh..wat word het leeg in de tuin. Van de week de laatste snijbiet gegeten. Lekker, in een hartige taart. Alles nu afgesneden, de bladeren werden lelijk. Maar ik zie al weer allemaal nieuwe bladeren komen. Het gaat kouder worden, dus dat gaat waarschijnlijk niks meer worden, maar wie weet. Afgelopen weekend heeft Jos 2 emmers mest gehaald uit de grote tuin, voor hier. heb het op de lege stukken geharkt. Wel een probleempje nu, want ik loop er steeds door te banjeren op mijn rose klompjes, en loop dus ook de zooi naar binnen. ;-) Ben ook bezig geweest met de witlof. Staat nu in een kuil, en het wachten is op witlof, of dat wat gaat worden weet ik niet, want de wortels waren erg klein, maar dat hele verloop krijg je over een paar weken te zien. Heb foto`s gemaakt. En dan mijn 4 spruitplanten. Ze zien er niet uit. Had de aangevreten toppen er al uitgehaald, maar de rest van het blad is ook ernstig aangevreten. ( slakken) Maar: ze vinden het blad schijnbaar lekkerder dan de spruiten zelf, want die komen er nu echt aan, en tot nu toe vreten ze niet aan de spruitjes zelf. Of ik volgend seizoen weer spruiten zet weet ik nog niet, heb nu 4 planten, maar ik denk dat daar 1 maaltje afkomt voor 4 personen ofzo. Dan mag je wel heel wat planten zetten als je meerdere keren ervan wilt eten. En die nemen ( te) veel ruimte in...ze zijn erg groot! Dus nog even over na denken. Vorige week had ik eindelijk rijpe vijgen! Al tig keer gekeken en geknepen in die dingen, maar ze bleven knalhard. En op een dag lag er een op de grond..zacht en rijp. Weer aan de vijgen in de boom gevoeld, ja hoor, een heleboel rijpe. Bij elkaar een stuk of 22. Gelijk op internet een recept opgezocht voor chutney en gemaakt. Lekker! Gisteren kreeg ik er nog een paar van Jacq en heb ik de laatste rijpe van de boom gehaald, en vandaag nog 2 potjes gemaakt. Leuk hoor. Ik zal het recept even overtikken, voor als je het eens zou willen maken. Het recept is dus NIET van mezelf maar komt van Smulweb:
Voor ongeveer 3 potjes van 175 gram. Houdbaar: 6 maanden. Na opening een week in de koelkast. Lekker bij koud vlees en wild.
300 gram verse vijgen
2 kiwi`s
1/2 limoen
3 eetlepels rode wijnazijn
3 eetlepels pistache nootjes
wat geraspte nootmuskaat
beetje peper
3 eetlepels wodka
150 gram suiker
Vijgen wassen en klein snijden. Kiwi schillen en in stukjes snijden. Limoen wassen, schil eraf raspen, sap uitpersen. Fruit met sap en schil van limoen in de pan doen met de azijn, gehalveerde pistache nootjes, nootmuskaat en peper en de suiker en aan de kook brengen. Op middenhoog vuur nog 15 mituten laten pruttelen. Wodka erdoor roeren. Direct in de schne potten scheppen. Sluiten.
Thats it! En het is nog lekker ook. Had eigenlijk nog nooit een vijg gegeten.
Van de week zal ik weer een berichtje plaatsen, heb weer gekke zaadjes gekocht! Tot dan!

1 opmerking:

  1. Hai meis, morgen ga ik zuurkool maken en ik zie bij jou dat je erg druk bent met van alles en nog wat hahaha. nou vandaag heb ik zuurkool schotel maar dan de noorse hi (zoet) en ja een pakje kost 0.39 eurocent dus ja waar begin je aan he hahah maarja hier niet te krijgen.

    Liefs uit norway

    BeantwoordenVerwijderen