woensdag 29 februari 2012

Zaaien-spitten en haken!

Zo, ben ik weer!
10 graden buiten, nu het zonnetje nog en ik word helemaal gelukkig! Afgelopen maandag was het zonnetje er en op dat moment bedacht ik me dat ik op de grote tuin wel vast een vakje om kon gaan spitten. Hoef ik straks niet alles tegelijk te doen. Het spitten gaat me goed af, maar 85 vierkante meter in een keer is gewoon teveel. Op de tuin aangekomen was de zon weg, en stond de wind op de tuin. Brrr....gauw spitten dan blijf je een beetje warm. Ik ging voor 1 vakje, heb er drie gedaan. Had op dat moment de andere vakken ook nog wel kunnen doen, maar het was echt koud, dus dat komt de volgende keer wel weer. Maar goed ook dat ik het daarbij gelaten had, want s`avonds had ik al spierpijn....ik word oud...! Wel heb ik nog 2 rijtjes wortelen gezaaid op de tuin. Vorig seizoen had ik hier achter ook worteltjes, maar die werden aangevreten door de pieren, dus niks van kunnen eten. Eens kijken of het dit seizoen beter gaat. De winteruien en knoflook die ik in oktober op de tuin geplant heb lijken het te gaan doen, afwachten. Ook zag ik dat een van de rabarbers boven de grond aan het komen is.
In de tuin hierachter zijn ook wat veranderingen. De vijgenboom hebben we weggehaald. Die is verhuist naar Jacq, nu maar hopen dat ie goed gaat aanslaan. We hebben hem weggehaald omdat we de ruimte daar nodig hebben. Tegen het schuurtje aan gaat een leuk kippenhokje komen met een klein rennetje eraan. Toch weer kiopjes, leuk! Het platte kasje is ook verhuisd naar een andere hoek van de tuin. In het kasje staan nu de ( mini) bloemkool, witte kool en en wat sla plantjes. De stokken voor de peultjes staan ook al klaar! De peultjes heb ik voorgezaaid, staan in het kasje buiten, en er begint een en ander omhoog te komen. Ook snijbiet gezaaid, daar staat nog niks van boven de grond. Binnen heb ik bosasperge, knolvenkel, yacon en lathyrus gezaaid. Bij de knolvenkel is wel wat opgekomen, maar het zijn wel zielige sprietjes. De lathyrus komt goed op. Die gaat straks naar de grote tuin, daar staat al een afscheiding van gaas, en daar kunnen ze mooi tegenaan groeien. Achter heb ik in pot lathyrus gezaaid, maar die is nog niet boven de grond. Vanmiddag ga ik nog een en ander voorzaaien. Heb er helemaal zin in. Heb veel zaadjes gekocht en gekregen. En vorige week ook bij de Lidl twee tunneltjes gekocht. Een ervan gaat volgende week naar de tuin, en dan kan ik er sla en spinazie onder zaaien. Beetje kas-idee krijg je dan. Ik zet hem op het stuk waar de bloemetjes moeten komen. Tegen de tijd dat ik die moet zaaien is die spinazie al op denk ik! ;-)
Zoals je op de foto kan zien, kan deze dame sinds kort ook haken! Twee weken geleden heeft Jacq het me geleerd. Althans, ze heeft me geleerd hoe ik die blokjes kan haken. Wat ik doe weet ik niet, of het nou hele of halve stokjes zijn, maar ik kan wel die leuke vierkantjes haken! Tas 1 is af, en een kleiner tasje is in de maak. Als die af is wil ik een deken maken voor beneden op de bank. Niet zo`n felgekleurde, maar een creme/grijs/beige/bruin ofzo! Ik ben dus weer helemaal " los" gegaan! Ooit had ik veel van dat acryl garen ( wibra enzo) en toen heb ik alles weggedaan omdat je van acryl niet echt mooie truien breit. Maar ooohh..wat was het geschikt geweest voor dit haken! SPIJT dus...maar goed, je kan ook niet alles bewaren. Gewoon maar af en toe wat bijkopen. ( zat stiekum al op Marktplaats te kijken..:-) Nou, ik ga nog wat zaaien, tot de volgende keer!

2 opmerkingen:

  1. Ha hahaha oke, er is dus weer een haakperiode aangebroken in Soest hahah goh ik zie al die tassen en kleden al weer voor me want als jij ergens aan begint hahaa. Nou ik begin er niet aan ja misschien als ik weer op me zelf woon hahah!!!! Maar jeetje wat een werk in de tuin goh en ja oud worden we mutsje het magische getal he pff.
    Enne kan nu al zeggen dat al het acryl garen op Marktplaats is uitverkocht hahahah dus sorry mensen in Soest en omgeving maar Jo is aan het haken hahahah.
    Nou lieverd ik spreek je gauw weer en thanx voor het fijne (woensdag)gesprek vanmorgen.

    liefs Corry

    BeantwoordenVerwijderen