zondag 29 april 2012

Jam-Jarig-Tuin

Hoi.
Vorig weekend eindelijk weer eens jam gemaakt. Paardenbloemjam. Ik weet het, het klinkt idioot, maar het is echt heel lekker. Vorig seizoen had ik er al es over gelezen op een forum, en dacht toen, die mensen sporen niet, ik ga daar echt niet aan beginnen. Dit seizoen, begonnen de paardenbloemjam verhalen weer op het forum te verschijnen....en dan word je toch nieuwsgierig. Zal ik wel, zal ik niet? Toen kreeg ik een sms van Jos toen ik op mijn werk zat, had een mooi veldje paardenbloemen gespot.....moesten we maar eens gaan plukken. Dat hebben we dus gedaan. Als je er aan begint moet je niet op de geur af gaan als het staat te koken want eerlijk gezegd stikt het als bedorven spinazie als het gekookt is, yuk! Recept van de jam staat op Smulweb. Ik heb de jam met geleisuiker speciaal gemaakt, is wat minder zoet.
Afgelopen weekend ook mijn -slik- 50 ste verjaardag gevierd. Viel erg mee, je voelt er niks van! ;-)  Heel gezellig feest gehad en veel kadootjes. O.a een hark, greep, spa, bezem, stoffer en blik en een gieter, voor op de tuin. En heuse klompen, en een overalletje. En van vriendin Marjan kreeg ik het kunstwerk van de foto. Leuk he?


Vandaag nog even een paar uurtjes op de grote tuin geweest. het onkruid groeit zoals gewoonlijk weer een heel stuk harder dan de groentes. Maar hoop gedaan, ziet er weer keurig uit. De sjalotten die ik 2 weken terug erin gezet heb komen bijna allemaal al boven de grond.  De 6 ijsbergsla plantjes die ik erin gezet had waren allemaal keurig tot op de grond toe opgevreten door de slakken ( denk ik) dus die heb ik net weer op nieuw voorgezaaid. Ook heb ik romanesco ( bloemkool) , snijbonen, en koolraap voorgezaaid. Van de spitskool was ook de helft al opgevreten, ondanks koolkraagjes en een netje. Jammer. Morgen even naar de tuin gewapend met slakken korrels. Voordat ook mijn spruitplanthjes opgevreten worden! Kan ik gelijk een rijtje spercibonen zaaien. Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen