dinsdag 22 mei 2012

Hallo!





Zo..een hoop te vertellen, want er gebeurt nu veel in de tuin! De grote tuin begin aardig groen te worden! We zijn 4 mei een weekje weg geweest en toen we terug kwamen leek het wel alsof alles gegroeid en groen was. Toen ik wegging stonden de aardappels nog niet boven de grond. Een week later dus wel..en flink ook.  De rammenas was heel goed gegroeid, net de eerste eruit gehaald om te eten. Nog nooit gegeten, morgen ga ik er een salade van maken. De raapstelen gaan ook hard...te hard bijna, moet alles nu echt gaan eten. Had 2 rijtjes gezaaid, dat word volgend jaar maar 1 rijtje. Het is nog een beetje uit vissen hoeveel je zaaien moet en wat je ook op kan eten. Raapstelen zijn niet echt geschikt voor de vriezer, en bovendien wil ik geen vriezer vol met groenten. Liever eet ik het hele jaar door verse groenten, ben ook aan het uitzoeken hoe of wat zodat we zoveel mogelijk jaar rond vers kunnen eten. De spruitkool groeit heel goed onder het tunneltje. Ik twijfel nu alleen of ik dat plastic tunneltje al die tijd kan laten staan of dat het te warm zal worden van de zomer? Misschien beter een tunneltje van vitrage ofzo? Tips zijn welkom. Ik wil in ieder geval niet dat de rupsjes erin komen, dus wil het wel bedekken. Worteltjes gaan goed, voor zover ik dat zien kan, en ook de winterwortels komen boven. Heb zaterdag het aardbeien bed voorzien van een laag stro en er vast een net over gespannen  zodat we zelf aardbeitjes kunnen eten en niet de vogeltjes. Naast de aardbeien heb ik een stuk van gras ontdaan daar komen groene asperges. Dat is een plant die jaren op dezelfde plek blijft dus staat daar denk ik goed in die hoek. De prei, uien en knoflook zien er goed uit en groeien gestaag. Van mijn 3 frambozen zijn er twee dood, en de derde ziet er treurig uit. Ik denk dat de laatste vorst ze de das om heeft gedaan. Ik heb 1 nieuwe gekocht, en heel lief...een framboos en een gele framboos gekregen van mensen van het moestuinforum. Verder zaterdag koolrabi geplant, en de witlof, mais en pastinaken zijn gezaaid. Ook een rand met pluk bloemen. Zodra de raapstelen eraf zijn gaan op dat stuk witte kool plantjes. Ook onder een tunnel van vitrage. Ik wil graag dat die kolen lukken...oogstbaar zijn. Ik heb voor mijn verjaardag een prachtige  pot gehad om zuurkool in te maken. Dus dan moet ik wel kolen hebben! ;-) Over het stuk waar de bessen struikjes staan hebben we ook vast maar een net gespannen. Er waren al een hoop ( nog groene) besjes af. Sinds zaterdag staat er ook een klein tomatenkasje. Met 6 tomatenplanten erin. Ben heel benieuwd of dat tomaten gaat opleveren. Zondag is Jos op de tuin geweest om de boel water te geven. En pas vandaag was ik er weer, maar ze stonden er fris bij. Was bang dat ze het in zo`n tent te warm zouden krijgen, maar dat valt dus mee. Vandaag ook wat lavas ( maggi) mee genomen om vast te drogen. Heeft vandaag aan de waslijn gehangen...morgen nog een dagje en dan is het wel droog en mag het in pot! Ik wil veel van mijn kruiden drogen en  in potten doen voor de winter, om te gebruiken, maar ook  omdat ik het gewoon leuk vind om zo`n rij potten te hebben staan! ;-) Ik ga nu nog effe bankhangen...morgen een tweede stukje over de kleine tuin( waar nu volgens mij bijna net zoveel staat als op de grote tuin! ) Hahaha.....hoe verslaafd kan je wezen?  Doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen