zondag 10 juni 2012

Goed en slecht!




Zo, weer effe een update. Eerst maar es vertellen wat er allemaal fout gaat. Ik kwam vandaag op de tuin en trof een bende aan. Mijn nieuwe tomatenkasje welke er nu een week of 3 stond helemaal kapot gewaaid. Lag een meter of 4 verderop. De tomatenplanten die eronder stonden lagen zo goed als plat, en hier en daar gewoon delen eraf geknakt .  De palen van het kasje heb ik gelijk maar gebruikt om de tomatenplanten voor zover dat ging op te binden. Ze gingen zo goed in dat kasje, sommige al met een tomaatje eraan. ;-(  Verder zien mijn worteltjes er raar uit, het frisse groene loof krijgt nu een geel bruinig kleurtje, ook de snijbiet die er naast staat krijgt geel blad. De witte kool die ik keurig onder een tunneltje heb geplant 2 weken terug ziet er ook raar uit, wat dorre bladeren, en ze krijgen een paarsige kleur. Waarom? Geen idee. Mijn augurken en de yacon gaan het niet overleven, wat ik vooral van de yacon heel erg jammer vind, leek me zo leuk om daar van de winter de fruitachtige knollen van te kunnen oogsten. De pastinaak die ik gezaaid had, daar komt maar een gedeelte van op. De witlof, die goed leek op te komen, zie ik ook amper terug. Die heb ik zojuist maar even in een bakkie gezaaid, kijken of dat nog wil. Hier achter hebben de komkommers en de snack komkommers zo goed als het loodje gelegd, ook geen idee waarom, teveel wisselende temperaturen denk ik?  Tja, soms zit het mee, en soms zit het tegen zoals deze week! Blij ben ik er effe niet mee. Maar...wat gaat er wel goed? Op de grote tuin slaan de courgette, pompoen, snijbonen, sjalotten wel goed aan. Ook de koolrabi gaat redelijk, als de slakken er tenminste af willen blijven. De piepers gaan goed, althans...dat wat ik bovengronds kan zien. Aardbeitjes kunnen we nu regelmatig plukken. Prei staat er goed bij, en zo ook de spruitkool. De frambozenplanten zien er nu uit alsof ze het wel gaan halen. Denk dat ik van de week rode besjes en klapbessen kan plukken. Mais komt goed op.  Hier achter gaat er veel goed. Eet voor de tweede keer peulen, eet 3 x per week sla...;-) Kruiden doen het allemaal goed, en ook die nieuwe planten, de vaste planten doen het goed. De tomatenplanten die achter staan zijn goed aan het opknappen. Ze hebben nu alleen een hekwerk eromheen gekregen wat de kippen bleven er van eten! De tomaat die in de topsyturvy zit ( soort hangzak) lijkt het sterkste te zijn. Daar zitten ook een paar heel kleine tomaatjes al aan ( formaat erwt!) De wortels hier lijken het goed te doen. Staan in de tuin en in pot. Mooi fris groen loof in ieder geval. De mini bloemkool en mini witte kool, zijn zo mini niet, en staan nog steeds te groeien in het platte kasje....nou..erin...steken er al bovenuit. en nog steeds geen kooltje te zien. Achterin het platte kasje staan 2 meloen plantjes. Groeien gaat moeizaam, maar ze zijn nog niet dood. Ook de luffa...sponscourgette staat naast het kasje en is nog in leven, ik hoop zo dat die het goed gaat doen. Lijkt me zo leuk om daar straks " sponzen" van te kunnen oogsten. Nou, dit was het wel zo`n beetje. Best moeilijk soms, tuinieren. En dan vooral omdat er dingen mis gaan, en je niet weet waarom. In ieder geval denk ik dat we wat fatsoenlijker weer zouden moeten krijgen. Groetjes en tot de volgende keer!

1 opmerking:

  1. Hai lieverd hihi wat een verhalen zeg hahaha, je moet echt even de tijd nemen om alles weer bij te lezen hi. Maar ondanks al de pech ziet het erallemaal prachtig uit dat dan weer wel. Ja en er is niemand die zegt dat tuinieren een makkie is. Maar van je tomatenkasje is het natuurlijk wel eeuwig zonde. Goh zou er wat voor over hebben dat bij mij de wintertuin al zo groen is hahah, maar volgende ronde ga ik daar maar mee beginnen. En je deken god ook mooi maar niet opscheppen met je blokjes hahah ik zit nu al op 12 rijen van elk 13 blokjes per rij hahah en ik moet nog 3 rijen zo ongeveer dan is het sprij van me bed af. En een aanrader dat haken hahah is erg leuk om te doen hihi thanx doosje dat je me zo ver hebt gekregen. Nou lieverd succes met je tuintje en ik hou het vanuit Noorwegen weer goed in de gaten.
    liefs Corry

    BeantwoordenVerwijderen