woensdag 1 augustus 2012

DE GROTE TUIN!

Hoi!











Zo, dat is alweer even geleden. Hoop te vertellen dus. Vakantie al achter de rug...yep...we hadden die hete week! Veel zon, zoveel dat je niet veel kon doen, en we dus een zeer luie week hadden. Ook wel es lekker....tenminste, na een dag of 2 ofzo, ik moet daar echt aan wennen om gewoon alleen maar te lezen en breien . Toen ik terug kwam leek het wel of de tuin ontploft was, jeetje wat was alles hard gegroeid! De lathyrus die wel wat te lijden heeft gehad, te vroeg neer gezet, dus te koud gehad, te droog, verregent, enz, dat is nu gewoon een haag! Ik heb gelijk een dikke bos geplukt, maar kon dus ook gewoon een bos met alleen maar rode lathyrussen plukken, dat is wel luxe he? Courgettes gaan als een tierelier. Renee( dochter) heeft gewaterd toen ik op vakantie was, en die had een courgette geplukt van iets van 35 cm lang denk ik en 1,5 kilo zwaar! te groot...maar zit al in potten zoetzuur, dat gaat heel goed met zo`n groot ding. De gele courgetten doen het ook leuk, maar zijn wel veel kleiner, dacht dezelfde soort/maat als de groene te hebben, maar dat is nioet zo. De pompoenen hgaan heel goed. Er liggen al 3 grote spaghetti pomoenen, de uchiki kuri geeft pompoenen, en ook de Futsu black heeft beginnende pompoenen. Alleen de butternut pompoen blijft achter....nog geen  bloemen, wel groeit de plant goed en ziet er goed uit. Pompoenen zijn leuk! Scheuren je hele tuin door, klimmen in je bonen staken enz. Ik houd daar wel van. Volgend jaar wil ik zeker meer soorten. Geen velden vol, maar wel veel verschillende. De tomaten die op de grote tuin stonden zijn allemaal geruimd. Zelfde ziekte als de aardappelen. Was wel te verwachten. Deed even zeer, want er hingen wel veel mooi tomaten aan, maar het is niet anders. Gelukkig had ik mijn kansen gespreid en hier achter ook tomaten gezet, die gaan heel goed. Boerenkool, witte kool, spruitkool, witlof, koolraap enz. lijken allemaal goed te gaan. Wel volgens mij in enkele kolen knolvoet, geen idee eigenlijk of die dan nog uit groeien tot goede kolen. Nog even op zoeken. Afgelopen zondag een flink aantal uren op de tuin geweest om onkruid te trekken.....het stuk waar de fruitstruikjes staan, en het stuk ervoor. Ik ga langs de hele kant waar ik aan  het weiland grens..dus ook de fruitkant onkruid doek/worteldoek leggen om te proberen het zo een beetje in de hand te houden. Ik vind onkruid trekken niet erg, maar dit is echt teveel. Hoop dat dat een beetje gaat helpen.  De pastinaken die ik gezaaid heb daar was lang niet alles van opgekomen. Wel bijgezaaid, maar die komen niet op. Dus ik ga het maar doen met wat er nu staat. Is heel gek, maar er zijn grote verschillen in de maat van pastinaak planten. Sommige echt maar 10 cm hoog, andere al 30 cm ofzo. De snijbonen gaan ook heel goed, de dag voordat ik met vakantie ging, ontdekte ik dat ze goed aan het groeien waren. Toen ik een week later terug kwam, kon ik er 2 kilo afhalen, die eigenlijk al te groot waren! Zo hard ging dat! Ik heb ook nog een pyramide erbij gezet met opnieuw gezaaide snijbonen. Deze ga ik heel groot laten groeien om dat de losse boontjes te drogen en te eten. Schijnt lekker te zijn. De dag voordat ik weg ging heb ik ook nog gauw meloenradijs, winterrammenas en soesterknolletjes gezaaid. dacht met dat droge weer, dat word niks, maar alles stond boven de grond toen ik na een week droogte weer thuis kwam. Dit was het wel zo`n beetje voor wat betreft de grote tuin. MOrgen een update van de kleine tuin!  Groetjes!

1 opmerking:

  1. BOERENKOOL !!!!!!!!!!!!!
    oh dat wil ik ook zo graag niet te krijgen hier maf maar waar in een land met -30 of nog kouder moet je toch gewoon boerenkool kunnen kopen. Heb nu t potje wel maar er gaat natuurlijk niks boven vers , ga het toch proberen als de tijd er is om te zaaien ooit !!!!

    BeantwoordenVerwijderen