vrijdag 24 augustus 2012

Oogsten en verwerken!


Dit is echt de tijd dat er veel geoogst kan worden. Was gisteren op de tuin, en keek zo eens rond, de tuin staat goed vol! Was de zondag daarvoor nog geweest en weer 3 courgettes meegenomen. Gisteren kon ik 11 courgettes oogsten, waarvan 1 van 1,5 kilo. En de zomerprei heb ik ook maar geoogst, die was zo mega geworden, maar wel mooi. Zat een prei bij van bijna een kilo zwaar! ( nadat ik het meeste groen had weggehaald!) Nog wat snijboontjes geplukt van de staken die omgewaaid waren. Komt niet veel meer vanaf, heeft toch wel erg te lijden gehad van het omvallen. En ik kon een maaltje gele boterboontjes oogsten, ze waren lekker. En dan kom je thuis met je oogst....ga ik er eerst een tijdje naar kijken....en bedenken wat ik er in vredesnaam allemaal mee ga doen. Zus 1 heb ik 2 courgettes gegeven, zus 2 kreeg 2 courgettes en 3 preitjes. Zo, dat was vast weg. De hele grote courgette heb ik verwerkt tot een lekker soepie. Zitten vier porties voor 2 personen en 1 voor 1 persoon in de vriezer. De andere grote courgette zit in blokjes in de vriezer. Zo ook de gesneden prei. De gele gourgettes heb ik op zoetzuur gezet. Doe ik wel vaker, maar heb er nu repen van gesneden, lekker om te snacken. 4 potjes, en gelijk een klein potje met mini komkommertjes die ik in het zelfde zuur heb gezet. Dus alles mooi verwerkt!  Die courgettes.....de teller staat op 54 en volgens mij ben ik er nog niet klaar mee, en gaan er nog meer aan komen. Ik denk dat ik daar de meeste van ga weggeven, en af en toe eentje voor de roerbak.  Ik had 4 planten, ik denk dat er volgend jaar maar twee planten komen, en dan een corgettesoort met kleine courgettes erbij zat, leuk om te vullen enzo. Maar dat is voor volgend jaar! Groetjes.

1 opmerking:

  1. Mijn hemel zeg wat een groente en ja wat moet je er zo al mee !!!! Gelukkig heb je genoeg zussen hahahah !!!!! Maar ik blijf het zeggen het spulletje in het zuur is een toppie uitvinding van je zo lekker !!!!! Misschien als ze bij mij ooit nog komen te staan in de wintertuin (denk t wel) moet je me ff uitleggen hoe dat te doen.
    Kus fra Norg x

    BeantwoordenVerwijderen