maandag 13 augustus 2012

Snijbonen, courgettes en pompoenen!

Hoi!



Vorige week dinsdag avond even alleen naar de tuin om te oogsten, bleek mijn snijbonen stokken kunstwerk plat te liggen. Ik denk door het weer van de zondag ervoor. Veel regen/wind. Ik was alleen en kon er niet zo gauw wat mee doen, dus de volgende avond terug gegaan gewapend met nieuwe stokken, tape en Jos....die iets handiger is met dat soort dingen als ik. Had het heel stoer zelf gezet die staken, maar toch niet stevig genoeg, geen rekening mee gehouden dat er best een gewicht op komt te hangen! Oude stokken eruit gehaald, en de nieuwe de grond in. De bonen strengels zo goed en kwaad als dat ging weer aangebonden. Lijkt nu weer ergens op, maar inmiddels alweer een paar keer geweest op de tuin, en veel strengels zijn toch dood, dus ziet er nu een beetje zielig uit. Hoop nog wat snijbonen te kunnen plujkken, er zitten nog wel nieuwe aan  te komen lijkt het. Er zitten ook aardig wat veel te dikke bonen aan, die ik ga laten hangen en droog ga laten worden. Die ga ik later dan pellen en eten als droogbonen. Eigenlijk had ik  ( lees: Jos) daar een nieuwe pyramide voor gemaakt en bonen bij gezaaid, maar dan ga ik als die nog gaan komen daar de hele snijbonen van eten. Dus, allemaal geen ramp! Courgettes......wat een leuke planten, en wat een oogst!  Heb 2 gele courgette planten en 2 groene courgette planten staan. Van beide kleuren doet er steeds 1 plant het het best. Heb inmiddels van beide kleuren 19 courgettes kunnen  oogsten.......38 courgettes....wat moet je ermee?  Eehh....courgette zoetzuur, courgette soep en courgette koekjes van maken!  En weggeven natuurlijk!  De koekjes hebben we vanavond gegeten, en die waren erg lekker. Recept gewoon van internet geplukt.  Ik had nog wat over en die heb ik nu in de vriezer gedaan, schijnt goed te kunnen. Ik ga dus van de week maar een voorraadje voor in de vriezer maken. Ik schrijf het recept met mijn eigen aanpassingen komende week even op het blog, met foto! En dan pompoenen.....die zijn echt leuk Ik begrijp niks van die plant, waarom er bijvoorbeeld aan de ene plant 4 pompoenen en aan de andere plant maar 1 komt? Zelfde behandeling...zelfde grond? Nou, maar blij zijn met alles wat er aan komt! Ik vind dat soort groentes als courgettes, pompoenen, tomaten, augurken, enz erg leuk. Heb ook een komkommerplant staan.....leek weinig te gebeuren, groeien, dan dagen stilstand, en nog is de plant niet zo groot. Ik zit al weken op een bloemetje te wachten, maar nee hoor....niks.....nu zat ik vandaag eens goed te kijken, en zag ik toch hier en daar iets wat op een komkommer gaat lijken.....heel klein miniminimini komkommertje, en ik denk dat op het uiteinde daarvan een bloem gaat komen. Dus.....heel andere groeiwijze dan courgette enzo? Afwachten.....hetzelfde geld voor de spons courgette......ook hele kleine frummels. Ik houd je op de hoogte. Dit was het voor nu, groetjes!

1 opmerking:

  1. prachtig meis, en ja zoet,zuur haha ik weet het nu staat een potje in de koelkast goh wat een lekker spulletje is dat. Ik kijk me andijvie plantjes de grond uit hahah heb ze overgezet in grotere potten want ze beginnen nu echt te groeien. Vraag me wel af hoe lang ik moet wachten Jo, en je tuin zo van de kiekjes geweldig meis ziet het er uit. En ja tuurlijk breken die stokken als er een overdosis bonen aan hangt goh met alles wat je van de tuin haalt kan je wel op de markt gaan staan. xxx

    BeantwoordenVerwijderen