maandag 6 augustus 2012

Update...Oogst!

Hoi,












Weer wat later dan de planning was, maar hier is de update van de kleine tuin. De kleine tuin is klein...sinds het kippenhok er staat denk ik 9 vierkante meter. Maar met alle potten en bakken erbij kan ik nog heel wat kwijt. Het gaat goed in de tuin. In tegenstelling tot de zieke tomaten in de grote tuin, gaan ze hier gelukkig goed. Nog geen ziekte bespeurd en haal bijna elke dag wel een of 2 tomaatjes eraf. En wat zijn ze lekker. Het verschil tussen groente uit eigen tuin of de winkel kun je goed proeven, maar met tomaten kan je het helemaal goed proeven, smaakt gewoon zoveel lekkerder! De koolrabi`s ( 2) gaan goed, de rode hebben we gisteren gegeten, was lekker. Snijbiet lijkt nu goed te gaan groeien, kruiden doen het prima, en ook de vaste groenten doen het goed. Knolvenkel staat er mooi bij, er staat ijsbergsla, andijvie, pluk sla en net weer wat sla plantjes neer gezet.  In het kasje staan 2 sponscourgette planten......eindelijk gaan ze groeien, hoop toch zo dat ik daar minstens 1 courgette in krijg, zodat ik mijn eigen " sponsen" straks kan gebruiken! Je kunt ze ook jong eten, maar dat is niet de bedoeling. In het platte kasje staan 2 meloenplantjes, al eeuwen, maar ook daar lijkt schot in te komen...er zitten bloemetjes in. Of het wat word? Bloemetjes zullen toch bestoven moeten worden lijkt mij.....of dat lukt? Heb ook snack komkommers staan. Elke keer komt er een mini komkommertje, als hij dan 2-3 cm is word hij geel en valt hij af. Zag ook weinig bijtjes enzo bij die planten. Dus heb ik een paar dagen terug een lavendel bij de pot met snack komkommers gezet.....en lijkt het nu of er toch nog komkommertjes aan zullen komen! Heb ook een komkommersoort welke nog kleiner is, worden ongeveer zo groot als een flinke kers. Leuk om in te maken ook. Hij doet het goed, en zie aardig wat kom kommertjes zitten! Rode puntpaprika in pot ziet er ook goed uit, zat net nog te kijken, maar er zitten er wel een stuk of 10 aan. Als die nou ook nog es rood mogen worden....;-)) Pompoenen....die zijn leuk...en dus staan ze in de voortuin. Of staan.....ze scheuren zo`n beetje de hele tuin door en nemen onderweg alles wat ze tegen komen in beslag, klemmen zich er dan gelijk aan vast en groeien weer verder. Heb er twee Uchiki Kuri staan, oranje pompoenen welke niet heel erg groot worden. Aan de ene plant zitten 2 vrochten, aan de andere nog maar 1. Die laatste heb ik over mijn tuinbankje geleid, staat wel zo leuk! ;-) Heb er ook een spaghetti pompoen staan, en die gaat razendsnel, zitten 7-8 vruchten aan waarvan een paar al flink groot. En volgens mij komen er nog meer aan! Een grotere, daar heb ik een naam in gekerfd, als het goed is gaat dat littekenvorming geven, en staat de naam straks in duidelijk verdikte letters op de pompoen. Kan ook fout gaan, dan legt de pompoen het loodje, maar voor nu ziet hij er goed uit! Volgend jaar meer pompoensoorten denk ik, heb al een paar mooie/leuke gezien die ik van de week ga bestellen. Gisteren op de groete tuin snijbonen geplukt ( weer 2 kilo) had 5 courgettes, een snijbiet met dikke witte stelen, goudsbloemen iom zalf van te maken en op olie te zetten, en hier uit de tuin een koolrabi. De snijbiet eet ik vanavond. Deze soort word geteeld om zijn witte dikke stelen. Op internet een recept op gezocht. Word een soort lasagne, met spaanse tomatensaus. In plaats van de past gebruik je dus de snijbiet stelen. Ben heel benieuwd.  Groetjes!

1 opmerking:

  1. zelfs het kleine tuintje doet het prima, nou lieverd je moet me op weg gaan helpen straks als ik de wintertuin op orde ga maken. Maar of het ooit zo mooi wordt als bij jou ??? nou ik moet nog een hoop leren x

    BeantwoordenVerwijderen