zaterdag 8 september 2012

De tuin enzo!

Hoi!






 Even een update van hoe het er voor staat in de tuintjes. Het gaat goed, onkruid groeit nog steeds hard, maar daartussen in staat gewoon groente het goed te doen. Het is echt een oogst tijd nu. Ik zal het nog 1 x over de courgettes hebben.....dan is het klaar,  goed? Ik vind het een van de leukste planten in de tuin. Het is zowiezo een mooie plant om te zien, maar jeetje wat een oogst geeft zo`n plant! Ik zit op 65 courgettes nu, en dan van voornamelijk 2 planten. Er staan er 4, maar 2 geven het meest. Ik heb er al een boel lekkers mee gemaakt, en ook in de vriezer zit een wintervoorraadje van courgette soep, en courgette koekjes. En gewoon blokjes courgette. Ook geef ik ze veel weg. De kinderen zijn er altijd blij mee, en zo heb ik nog wel een paar liefhebbers. Wat er nu nog af gaat komen geef ik gelijk weg of gebruik ik gelijk. De omgevallen snijbonen zijn niet echt meer verder gegroeid, wat er nu nog aanhangt word lekker groot en te dik, die ga ik laten drogen en oogsten om de boontjes te drogen en te eten.  De nieuwe snijbonen die ik gezaaid had gaan als een speer nu, en heb er de eerste snijbonen al afgehaald. Die gaan dus gewoon lekker als snijbonen gegeten worden. Heb ook de eerste pompoenen geoogst. De planten waren echt op, zagen er niet goed uit. Dus heb ik nu op de overloop een rekje waar pompoenen op liggen, hoop dat ik ze hier een paar maanden goed kan houden. Twee soorten pompoen staan nog te groeien op de tuin. De butternut, is een mega grote plant, waar lang geen vrucht leek aan te komen. Van de week zag ik de eerste ( mini)pompoen eraan zitten....goed gesnuffeld tussen de bladeren, zag nog meer bloemen, voornamelijk mannetjes , maar heb zo`n idee dat als ik deze plant opruim straks dat ik nog wel es voor verrassingen kan komen te staan, en dat er hier en daar een pompoen verstopt zit! Vandaag de eerste witte kool geoogst. Daar eten we van de week koolrolletjes van. Er staan er nu nog 3 waaronder een hele grote. Deze gaan er dit weekend of begin volgende week uit en daar ga ik zuurkool van maken, ik heb tenslotte zo`n gave zuurkoolpot voor mijn verjaardag gehad.  Donderdag hard gewerkt op de tuin, had laatst al het hele aardbeienbed leeg getrokken, en heb nu de nieuwe stekken op onkruiddoek geplant. Ziet er strak uit, al zeg ik het zelf. Ook in de fruitkooi ligt onkruid doek. Ik kan niet elke dag naar de tuin en moet het mezelf toch een beetje makkelijker maken. Heb de aspergeplanten ook een plek gegeven, en daar tussenin liggen ook stroken doek. Zowel de fruithoek als waar nu de asperges staan is de kant naast het weiland, het onkruid blijft daar komen. Hoop het zo wat te verminderen. Kan ook al wel merken dat het seizoen al een beetje afloopt, heb al wat lege plekken, en dat zal steeds meer worden. Ook wel weer lekker, kan ik weer plannen maken voor volgend seizoen. een heleboel plannen want........ik krijg er een stuk tuin bij! Daarover zo in een volgend berichtje meer! Groetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen