donderdag 20 september 2012

Herfst!

Hoi!
Volgens mij gaat het herfst worden. Afgelopen paar dagen ook al een paar keer de verwarming aangehad. Ik vind het wel lekker geloof ik! ;-)
In de tuin is het ook goed te merken dat het seizoen een beetje aan het aflopen is. Waar nu dingen geoogst worden blijven lege plekken achter en de tuin zal steeds kaler worden. Best jammer, maar ook wel weer lekker. Ik ben van plan de tuin goed winterklaar te maken, hier en daar een lapje gronddoek tegen het onkruid erop enzo. Dat ik van het voorjaar alleen maar mest/compost eronder hoef te spitten. In oktober krijg ik een stukje tuin erbij. Dat is nu nog een beetje verwilderd, maar zal langzaam aan veranderen in een tuin waarin ik zo onderhouds vriendelijk moegelijk groente kan telen. Hoewel het veel werk word kan ik niet wachten tot we er kunne gaan opruimen. Heb er zin in!
In de achtertuin word het steeds leger, de tomatenplanten zijn weg, op 1 na, die geeft nog steeds lekkere gele tomaatjes. De paprika staat er nog, en de groene paprika`s beginnen nu echt rood te kleuren. Mooi gezicht hoor! Of alles nog rood afrijpt voordat het te koud is weet ik niet, maar groene paprika`s zijn  ook lekker. Er staan nog verschillende soorten sla, postelein, een koolrabi..een knolvenkel..wat snijbiet, andijvie en wat vaste groenten. In de grote tuin zijn al veel lege plekken, maar er staat eigenlijk nog best veel, boerenkool, winterprei, winterwortel, winter rammenas, pastinaak, spruiten, knolselderij, snijbonen, er ligt nog een pompoen, en er is een pompoenplant die het nu pas goed gaat doen, of die vruchten nog groot worden weet ik niet. Er staat nog courgette, heb vandaag de -denk ik- laatste 6 er maar afgehaald in verband met de verwachte vorst aan de grond dit weekend. Ook mijn 3 zonnebloemetjes heb ik meegenomen naar huis. Heb er hier nu meer aan op tafel, dan in de natte tuin. De mais staat ook nog groen te wezen op de tuin. had niet verwacht dat dat nog wat zou worden, maar denk dat er nog wel wat afkomt. Genoeg groenvoer dus nog voorlopig! Ben in mijn hoofd al druk plannen aan het maken voor het komend seizoen, en dan ook voor het nieuwe stuk tuin erbij. Zodra ik op de tuin kan zal ik foto`s maken. Is wel weer leuk om bij te houden en de vorderingen te laten zien. Ik heb afgelopen weekend ook akelig leuk gereedschap gehad van mijn favoriete zwager Ton, een koffertje met een heggeschaar, kanten knipper en zaagje en dat alles op accu, zodat ik het mee kan nemen naar de tuin. Vooral de kanten knipper zal ik veel gebruiken denk ik voor bv. het pad wat langs de tuinen loopt! Ik kan er dus tegenaan binnenkort!!!!  Tot de volgende keer!

1 opmerking:

  1. Ha Jo,

    Kom ook hier even op tuin visite hoor, en wat een heerlijke oogst heb je toch....alles bewonderd en kreeg spontaan trek in framboosjes jam...lol.

    Geniet en warme groetjes,
    Aniet.

    BeantwoordenVerwijderen