zaterdag 29 september 2012

Soep en zo!

Hoi!
Zo, dat was een lekker dagje in de tuin vandaag. Prachtig weer, goede temperatuur. Ik ben een uur of 4 echt druk geweest met " troep" opruimen. Planten die op waren eruit gehaald, veel onkruid verwijderd, uitgebloeide bloemen eruit enz. Ziet er weer netjes uit, althans, in mijn ogen dan. Compostbakken zitten vol, dus een en ander in vuilniszakken gedaan. Steeds als we op de tuin zijn, maar een zak of 2 meenemen en in de kliko doen thuis. Vandaag de eerste van 4 courgette planten eruit gehaald, die was echt op. Nog 2 kleine gele courgetjes eraf gehaald. Drie planten staan er nu nog, de twee groene, daar gaan nog wel een courgette of 6 af komen. de gele weet ik nog niet. De rabarber is bijna helemaal weg, snijbietvak is leeg, enz. Ook even bij de groente onder de grond gekeken hoe ver ze zijn. Pastinaken en rammenas gaan goed. Winterwortelen zijn nog niet zo dik als winterwortelen, koolraap en knolselderij, dat word volgens mij niks, hoewel zeker de knolselderij er fris bij staat. Misschien dat de komende tijd er een groeispurt in zit? De megaspruitplanten staan er goed bij, hoop dat dat goed gaat, ze staan wel wat dicht op elkaar. Aardbeiplantjes zijn goed aangeslagen. Snijbonen kan ik nog steeds plukken, geen grote hoeveelheden, maar genoeg om steeds een maaltje te hebben. De Soesterknolletjes heb ik te dicht op elkaar gezaaid, moeilijk groeien dan voor ze, vandaag weer wat uitgedund in de hoop dat de anderen met meer ruimte mooi groot gaan groeien. Vandaag de tweede pompoen Futsu Black geoogst. Mooi hoor zo`n pompoen! Er zit er nog 1 aan, waarvan ik hoop dat die nog goed groot gaat groeien. De butternut pompoen groeit, en groeit, en groeit. Dat ding blijft maar doorgroeien. Hoop dat de pompoentjes die eraan zitten dat ook gaan doen!
En nu....SOEP!  Ik geloof dat ik een fan ben geworden van allerlei soepjes. Vorig jaar begon het met pompoensoep...lekker!  Nu de courgette soep....ook erg lekker. Afgelopen week een paprika roomsoepje gemaakt.....die staat op nr 1 nu bij mij! Zoooo...lekker! En ik was toch lekker bezig, gelijk een paar bakjes koolrabi soep met grove mosterd gemaakt! ik had maar 1 koolrabi, maar van een soort die heel groot kan worden. deze woog 1200 gram, is dan nog een kleintje....maar heb van de helft soep gemaakt, en de andere helft zo gegeten. Erg lekker ook. Prettige bijkomstigheid is dat die soepies allemaal even makkelijk te maken zijn. En gezond, je krijgt lekker veel groente binnen met zo`n bakkie soep.
Recept voor de paprika soep komt van internet, maar zal hem even hierbij zetten. zo makkelijk, en zo lekker! Gewoon proberen.
Parika-roomsoep

Nodig:
2 uien
1 teen knoflook
1 courgette
2 rode paprika`s
2 boullionblokjes
1 bakje boursin ( ik neem de goedkope variant!)

Uien en knoflook snipperen en in een soeppan bakken.
Paprika in reepjes snijden, courgette schillen en in plakjes snijden.
Bij de uien doen met de boullionblokjes en een beetje water.
Gaar laten worden. Dan de boursin erbij en met de staafmixer tot een glad soepje mixen.
Als je de soep te dik vind eventueel nog wat water erbij doen.
Op je bord eventueel nog wat peper erop doen.
Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen