maandag 8 oktober 2012

Bofkont!

Hoi,

Vorige week vroeg Jet ( mede- forummer) of er nog iemand interesse had in kweeperen. Ze woont grotendeeels in Frankrijk, maar kwam afgelopen weekend richting Hilversum. Dat is niet ver hier vandaan, dus ik mocht ze komen halen. 7 kilo, en wat doe je daar dan mee? Deze perensoort is kanlhard, en niet geschikt om zo te eten. Wel geschikt om gelei van te maken, dat heb ik vorig seizoen al eens met een paar peren geprobeerd, en dat was lekker. Op de site www.kweeperen.nl rondgekeken en besloten om ook membrillo te maken. Dit is een Spaanse/Portugese lekkernij, soort snoep, die daar geserveerd worden met een sterke/oude kaas erbij. Het is de bedoeling dat je de peertjes kookt met klokhuis en al tot ze zacht zijn, dan schep je de vruchten uit de pan....sap wat over blijft kan je gebruiken om gelei te maken. Je verwijdert de klokhuizen en pureert de peertjes, dit weeg je af, doet er eenzelfde hoeveelheid suiker bij, en kookt dit net zolang in tot de massa stevig word. Dan af laten koelen, in blokjes snijden beetje poedersuiker erop en in een luchtdichte trommel doen. Als het goed is blijft dit een jaar lang goed.
Het geheel is een langdurig proces.....waar je continu moet blijven roeren, in mijn geval zo`n 2,5 uur lang!  Met lange mouwen en handschoenen aan, want het gaat hard bubbelen en spetteren. Echt, het zat overal. Heel veel keuken gesopt dus ook, en nog kom ik op plekken die meters van het fornuis verwijdert zijn spetters tegen! ;-)
Maar goed, al met al heb ik weer leuk gespeeld, en heb een enorme voorraad gelei en snoep!


Wat ook wel grappig is, nu had ik peertjes uit Frankrijk, een poosje terug had ik frambozen uit Noorwegen.......wat zou er nu volgen? ;-))))))

1 opmerking:

  1. Nou nog meer framboosjes uit Noorwegen hahaha !!! jeetje je bent er maar druk mee ziet er goed uit .
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen