zondag 21 oktober 2012

Zo, hard gewerkt gisteren. Met hulp van manlief, zoon, dochter en schoonzoon zijn we een heel eind gekomen. De tuin is grotendeels leeg, op de boompjes na die blijven. De dichtbegroeide rand aan de kant van het weiland hebben we zo goed en kwaad als dat ging vrij gemaakt van brandnetels en wilde bramentakken. Zoveel bramentakken...en nog heel veel meer brandnetels, ik ben zo vaak geprikt, dat je het op een gegeven moment maar negeert. Ik kreeg zelfs een tak in mijn gezicht, die is heel de dag blijven prikken en tintelen. Maar goed, de zijkanten zijn zo goed als kaal, de heg is geknipt, en er is een doorang gemaakt van de ene naar de andere tuin. Schoonzoon heeft van de stenen die hij uitgegraven had gelijk een stukje terras aan het kleine terrasje gelegd. Nu de tuin leeg is zie ik ook pas goed hoe GROOT hij is.....slik...! Ben er veel over aan het nadenken, maar kan nog niet goed overzien hoe alles moet worden. Moet in ieder geval zo worden, dat ik er zo min mogelijk werk eraan heb. In ieder geval worden het bakken van op zijn kant ingegraven stoeptegels. Dat zal ook wat onkruid tegen houden hoop ik. De " vloer" zeg maar van de tuin is nog gras en onkruid. Daar ga ik pas wat mee doen als de bakken staan. Steeds als er een bak is, de boel omspitten, en dan afdekken tot het voorjaar. ik denk dat ik de ruimte tussen de bakken gewoon gras en onkruid laat, welke ik dan bij ga houden met de grasmaaier. Lijkt mij handiger als voortdurend onkruid trekken. Verder moet er nog iets van een  hekje komen, en een afscheiding tussen mijn tuin en die van de buurvrouw in. Daar wil ik gewoon iets van palen met gaas ertussen, kan ik weer wat tegen aan laten groeien toch?
In ieder geval zijn we nog lang niet klaar, maar de grootste klus is geklaard!





Vrijdag nog een en ander in de tuin gedaan die ik al had. Pompoen, courgette, snijbonen, rabarber...alles opgeruinmd. dat is klaar voor dit seizoen! Nieuwe rabarber vast weer gepoot, nu heb ik er dus 4 waarvan ik komend seizoen veel hoop te oogsten, als ze tenminste niet weer opgevreten worden door de slakken. Wat knolletjes geoogst, en winterwortels, die er warempel ook uitzagen als winter wortels. Had al een keer ervan geoogst, maar dat waren onooglijke rare wortels die uitstulpingen hadden en kleiner waren dan gewone wortels. Hetzelfde bed, dus snappen doe ik het niet, maar wel blij met onverwachte lekkere wortels. Hutspot van de week! Ook onverwacht waren de 7 maiiskolfjes. hoewel ik volgens mij op tijd was met zaaien bleven de planten erg klein. Op een gegeven moment gingen ze wel groeien, maar had dus geen goede kolven verwacht! Lekker...toch ook nog wat mais. En nu.....nu mag het gaan vriezen! Ik wil boerenkool eten, en mijn spruiten gaan erg hard nu! Daar heb ik ook liever de vorst overheen! Maar zoals het er nu uitziet moet voor het eerste gedeelte mijn vriezer dat werk doen. Eind van de week moet ik echt gaan plukken....leuk he? Dit was het voor vandaag, tot de volgende keer!

2 opmerkingen:

  1. Zo wat een werk moet dat zijn geweest. Fijn dat iedereen mee geholpen heeft. Je moet nu echt goed gaan plannen waar je wat wilt hebben. Een plattegrond gaan tekenen, leuk werkje voor de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Jo denk dat ik maar een paar maanden naar je toe moet komen om straks alles te onderhouden en te oogsten!!! Ziet er wel geweldig uit en trouwens leuke kiekjes x

    BeantwoordenVerwijderen