woensdag 27 maart 2013

Van Alles!

Hallo!

Zo, weer een berichtje. Het blijft nog steeds winter, maar de afgelopen drie dagen een heerlijk zonnetje, dus mij hoor je even niet klagen! Dat was zondag wel anders. We hadden toen op een boerderij in Zelhem een moestuindag, met allemaal enthousiaste mensen van het moestuin forum. erg gezellig, maar zooooo koud. gelukkig zaten we grotendeels binnen bij de kachel, maar als je rookt zoals ik, dan ga je nog wel es naar buiten, en dat was zooo koud, zo'n scherpe wind. Gauw weer naar binnen dus waar iedereen aan het ruilen van plantjes, zaden, stekken en wat al niet meer was. Best lachwekkend, we doen niet onder voor de kindjes die op woensdagmiddag voetbalplaatjes ruilen bij AH! Ik had een aantal leuke ruils gedaan, ik heb nu o.a aardperen , vlierbes stek, taroknol, yakon, meloenpeer, dahlia's en chrysanten stekken en zaad. Ook kreeg ik van iemand wat zaailingen van een oranje snack paprika, en goeie dahlia stekken. Alsof ik nog niet genoeg had! Het halve huis is vergeven van de zaaisels! Als het ooit goed weer word, dan staat de tuin zo vol! ;-) bijgaand wat foto`s. Op zolder en hobbyhok staat het meest, maar ook beneden op de verwarming en in de vensterbank staan wat kleine potjes, en een zaaizakje met basilicum. Vorige week maandag scheen het zonnetje en was het niet zo koud, toen heb ik op de tuin de pootuitjes gepoot en tuinbonen gezaaid. Dus dat staat er al. en de rest...dat moet nog even wachten. Ook de tuinman staat vanwege het weer nog even in de wacht. De afpraak staat nu op 6 april, dus dan graag geen regen, en geen vorst!
Bij gebrek aan goed weer ben ik dus veel aan het zaaien.....en aan het kopen! Veel gekke zaden en plantjes, veel bloemen, enz. Ik ben nog erg van, oohh  leuk....wil ik ook proberen. Nieuwe dingen:
yakon( in de herkansing)
aardpeer
taro knol
kruisbestomaat
pepertjes
snack komkommer ( herkansing)
vlierbes
aubergine
aspergeboon
droogbonen
witte mini komkommer
en pukkie.....een klein soort aubergine...alleen die naam al, dat wil je toch hebben? :-)))
de laatste twee heb ik net gekocht bij : www.mooiemoestuin.nl
Een prachtige, goed leesbare website, met heel veel leuke informatie over moestuineiren, zaaien, opkweken, recepten enz. en ze verkopen dus een beperkte hoeveelheid leuke zaden.
Behalve de nieuwe dingen zullen er als het weer gaat meewerken verschillende soorten sla, spinazie, snijbiet, bietjes, tuinbonen, uien, sjalotten, snijbonen, chinese sperciboontjes, peulen, sugarsnaps, courgettes, pompoenen, koolsoorten, koolrabi, wortelen, winterwortel, rammennas, pastinaak, spruiten, boerenkool, palmkool, zomer en winterprei, doperwten, kapucijners en nog meer in de tuin komen! Als ik het zo lees denk ik, waar gaat dat allemaal een plekje krijgen? Maar dat zal vanzelf wel goed komen denk ik. Ik zal proberen jullie met foto's op de hoogte te houden, zeker van de apartere dingen! 
Ook komen er piepers in de tuin, vroege aardappelen, Frieslnaders, en late Bildstar. De laatste heb ik nog niet eerder gehad. ik heb nu late aardappelen erbij in de hoop dat we dan wat langer eigen aardappelen hebben. Ik heb het even nagekeken, maar vorig seizoen gingen de piepers op 31 maart de grond in! gaat dit jaar iets later worden! ;-)  Groeten van mij!






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen