donderdag 18 april 2013

Nog meer kado's en een hoop gedaan!

Hallo!

In een van mijn vorige berichtjes schreef ik, als het mooi weer word, staat die tuin zo vol! En zo geschiede! Twee weken geleden kon eindelijk de tuin man/jongen aan de slag. In een uurtje of 7 had hij het nieuwe gedeelte om gespit. Een groot zwart vlak had ik toen. en nu???  Waar te beginnen? In de afgelopen twee weken heeft manlief eerst een rand tegels gezet voor de strook die voor de bloemen is. En hij heeft de eerste bak gemaakt. Op de eerste tuin waren twee vakken die ik niet meer kon gebruiken, een vak lag vol met stokken en gaas enzo en op het andere vak lag een bult onkruid en grasplaggen die uit de gespitte tuin kwamen . Voor de stokken kwam schoonzoon B helpen, een stoepje gemaakt, hekje ervoor, zodat niet alles weg rolt. De bult onkruid is inmiddels ook weg, die mocht op de composthoop van de vereniging, wat een berg werk scheelt, want nu hoefden we het niet met de auto af te voeren. Dus ruimte...om te zaaien! Een week of twee-drie geleden had ik al tuinbonen en erwtjes gezaaid, en de aardappels gepoot. Er kwam nog niks boven bij de tuinbonen, maakte me toch wel zorgen. Gisteren aan mijn aardige buurman gevraagd of hij dacht dat het nog goed zou komen. De man loopt naar mijn tuin, zegt, waar staan ze ongeveer, en begint te graven, kwam een boon tegen met een kiempje...dus...komt goed. Dat ik dat nou zelf niet bedenk he? Maandag wilde ik een dagje naar de tuin om weer wat te zaaien. Ik was er net, had net een bakkie thee ingeschonken of de eerste spetters vielen......wat nu, weer een half uur terug lopen met het hondje, en kletsnat worden, of op de tuin blijven en net doen alsof het niet regent? Dat laatste heb ik gedaan en ik heb me erg vermaakt. Het heeft ruim een uur flink geregend. Het leeg gekomen vak van de stokken omgespit en ingezaaid, en het eerste vak op de nieuwe tuin ingezaaid. Daarna nog een stuk gras afgestoken wat twee dagen spierpijn heeft opgeleverd! Maar...ook weer gedaan. Gisteren had Jos een thuiswerkdag, het was mooi weer, dus...ik naar de tuin. mijn opgekweekte kool en koolrabi plantjes mee, en nog wat plantjes bijgekocht. Het vak waar de bult onkruid op lag omgespit, en de koolplantjes gepoot , nog meer onkruid getrokken, stiekem gekeken of er al beweging bij de erwtjes was, ja, ook die gaan komen. DE fruitstruikjes krijgen in een keer allemaal blad, op heel het complex ziet het er nu al een heel stuk groener uit. Idioot eigenlijk dat de mens, en ik dus loopt te piepen, dat het allemaal zo laat is, en dat dit nodig de tuin in moet en dat al erin had moeten zitten. als je ziet wat er nu binnen twee weken gezaaid is in mijn tuin, dan is die zogenaamde achterstand wel weg volgens mij! Mijn eerste tuin zit dus nu VOL! wat staat erin/is er in gezaaid?
Aardappelen, rammenas, pastinaak, wortelpeterselie, wortels, en winterwortels, aardperen, tuinbonen, uien, erwten, verschillende koolplantjes zoals bloemkool, broccoli, koolrabi, witte kool, rode kool, spitskool. knolvenkel, knoflook. Ook staan daar de fruitstruiken, de aardbeien, en de rabarber. En mijn stoofperenboompje, waarvan ik toch zo hoop dat ie dit jaar oogst zal geven! In de nieuwe tuin heb ik de eerste bak al in gebruik genomen en daar slasoorten , veldsla, andijvie en snijbiet ingezaaid. De bloemenstrook is denk ik ruim een meter bij een meter of 8. Daar heb ik gepoot en gezaaid: dahlia`s, anemonen, gladiolen, zomerasters, duizendschoon, wilde betram, kattestaart, zonnehoed, gipskruid, berenoor, korenbloemen, een snijbloem mix en droogbloemen. Ook heb ik in de bloemenstrook langs de hele rand sjalotten gepoot. De bloemen zijn uitgezocht op dat ze in de vaas kunnen, want dat lijkt me nou zo leuk om een bos bloemen mee naar huis te kunnen nemen! Komend weekend gaan we weer naar de tuin, dan gaat Jos de tweede bak maken, waar ik dan gelijk de kapucijners in ga stoppen! En dan weer wachten op de volgende bak!
Gisteren kreeg ik weer een erg leuke vlop in de bus, mijn eerste verjaardagskado! Jippie! Ik had al aan het geritsel gemerkt dat daar zaadjes in zouden zitten. Ik heb de ( soms vervelende) eigenschap, dat als ik ergens voor ga,  ik dan ook helemaal er voor ga. Dus ik heb bergen met zaadjes en dacht dus ook dat er in die vlop niet iets kon zitten wat ik nog niet had! maar...dat kon dus wel. Twee onwijs leuke soorten pompoen...ik vind pompoenen erg lekker, en leuke eigenwijze planten. Ook een paarse tomaat en gele snijbiet, hoe gaaf is dat? En een lekkere grote zak met kiemgroenten. Helemaal blij dus! Bedankt he, Bepski!
Binnenkort krijgen jullie voor en na foto`s van de nieuwe tuin, voor nu een foto van de zaadjes. Tot gauw!

3 opmerkingen:

  1. Wat heb je toch een leuke blog met je zaai- en poot verhalen.
    Ik heb een tuinbak van 1,5 bij 3,00 meter en kweek komkommers, tomaten en aubergines in wasketels en emmers.
    Maar jij bent een echte tuinder!

    Groetjes Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal, en wat heb je hard gewerkt zeg...nu wachten op de oogst!! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha jootje bepski hier. meid ik liep kei achter met lezen, maar ben weer helemaal bij hoor. ik had t te druk met t renoveren v mijn tuin. wat ben ik blij dat jij zo blij bent met je zaadjes. jammer dat je niet dichterbij woont, want vreeken is voor jouw net de efteling lol

    BeantwoordenVerwijderen