maandag 20 mei 2013

De bakken zijn klaar!

Hallo!
Gisteren weer naar de grote tuin geweest. We hebben het getroffen met het weer, want het was droog gisteren. niet de beloofde zon met bijbehorende temperaturen, maar in ieder geval droog. Jos heeft de laatste bak gemaakt. Ik ben helemaal blij met de tuin zoals hij nu is met de bakken. Nog steeds veel onkruid, maar door de bakken overzichtelijk voor mij. Het is ook lekker om per bak te werken. Terwijl Jos bezig was heb ik de lange bak ( 6 x 1.20 meter) omgespit. steeds een stukje spitten, onkruid en wortels weghalen en weer verder. Zo zal ik toch steeds minder onkruid krijgen hoop ik. compost erop gedaan na het spitten en de courgettes, groene, gele en ronde er geplant. Ook de Pattisons staan in die bak. er is nu nog genoeg ruimte om straks al mijn pompoenen neer te zetten. Ik hoop dat het goed gaat, de temperatuur gaat van de week naar beneden ( ja, nog kouder!) Ook heb ik de zelf opgekweekte bloemkool, broccoli en romanesco uitgeplant gister. gelijk bordjes erbij gezet met de soortnaam, want ik heb een ander stuk met kolen, waar ik dat niet gelijk gedaan heb en daar ben ik dus helemaal de weg kwijt, geen idee wat wat is, behalve dan de rode kool, dat kan ik zien aan de kleur. De groenten die ik gezaaid heb komen ook langzaam op, sommige dingen zie ik nog niet, zoals de pastinaken....en die wil ik zoooo graag! Dat duurt ook meestal wel een paar weken voordat het op komt, maar volgens mij heb ik ze al 4 weken geleden gezaaid. De winterwortel en gewone wortels zijn boven...sommige dingen weet ik niet of ze boven zijn, er is erg veel klein onkruid nu, dus van zowel de groente als in het bloemenstuk weet ik werkelijk niet wat er op komt, groenten, bloemen of onkruid. dus dat laat ik maar even zo. hoop straks iets van regelmaat te ontdekken in dat wat opkomt, zodat ik weet dat dat is wat ik gezaaid heb. De fruitstruikjes doen het goed. Vorige week vast een net erover gespannen, ook bij de aardbeien vast. ik wil namelijk zelf graag oogsten! Vorig jaar was ik net iets te laat, en toen waren er al heel wat bessen op gegeten door de vogeltjes. De kruisbes is goed gegroeid. ik zie ook best veel vruchten hangen. Lekker kan ik straks een jammetje maken, met aardbei ofzo! De fruitbomen hebben allemaal mooi gebloeid, in de perenboom hangen een heleboel mini peertjes, als die toch allemaal groot worden! En in het kersenboompje zie ik ook mini vruchtjes hangen. Ik hoop dat ik dit jaar ook voor het eerst peren krijg in mijn stoofperenboompje, vergeten te kijken of daar ook al vruchtjes aan zitten. Frambozen gaan ook goed. de gele framboos had ook een paar mooie stekken gemaakt, die ik nu in het rijtje erbij heb gezet. De erwten, lathyrus en sugarsnaps doen het, maar zeer langzaam. Alles is nog erg klein en word aangevreten door de slakken. Er zullen er wel een aantal overblijven, maar volgens mij moet het ook eens goed weer worden, sommige dingen lijken nu stil te staan. De kolen die ik een poosje terug geplant heb doen het wel goed, en daar zit de groei goed in. De uitjes gaan ook goed. Maar ik denk niet dat ik volgend seizoen nog uitjes plant. Omdat er erg veel onkruid tussen groeit waar ik slecht bij kan, omdat het me een behoorlijk stuk tuin kost, en eigenlijk vind ik het gek om een uitje in de grond te stoppen, die daar wat groter word en dan mag hij er weer uit. Ik denk dat ik dan liever sjalotten heb. Dan poot je een sjalot, maar krijg je er 6-7 voor terug! Al doende leert men. De preitjes zagen er lange tijd uit alsof ze het loodje zouden leggen, maar zijn toch bij getrokken. Staan nu keurig rechtop groot te groeien. De rabarber gaat goed, had er vorig seizoen twee planten, en een klein plantje van. Dit jaar had ik vier grote planten, tenmninste...dat dacht ik, twee zijn er gewoon niet boven gekomen! En ik begrijp niet waarom....iemand een idee? Maar goed, tot grote vreugde van mijn dochter heb ik ondertussen al wel een paar potjes moes kunnen maken. Ik verheug me ook erg op het oogst seizoen, lekker van alles eten en inmaken. Afgelopen week zijn ook de tomaten naar buiten gegaan, of het grote planten worden is nog de vraag....de ene dag denk ik, dat gaat wel goed, en de andere dag zien ze er zielig uit. Twee plantjes zijn omgevallen. De tijd zal het leren, ik ga ze nu niet meer binnen zetten. zitten in onmogelijk grote potten, daar ga ik niet mee heen en weer sjouwen. Ook de paprika`s staan al buiten. Volle bak dus hier achter. Foto`s zijn van de grote tuin, mooie bakken he? tot de volgende update!
 
 
 
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. goed bezig ben je weer, mooi die bakken en ik denk idd dat het makkelijker werken is. Ja die tomaten doen het hier ook zo, ene keer denk ik oke, andere keer zie ik iele slappe planten...pff. We zullen het er mee moeten doen. Wel fijn dat je fruit goed gaat, ik ga ook snel aan een aardbei kooi beginnen, want de eerste komen eraan.
    groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen