zaterdag 4 mei 2013

Het kleine tuintje.

Hallo!

Even een update van de kleine tuin achter het huis. Ik noem hem klein, omdat de tuin op het moestuin complex veel groter is, maar het is toch nog wel een leuk stukje.( 3 x 4 meter schat ik) Zeker met alle potten en bakken die ik erbij heb. Gisteren heb ik de tuin van het meeste onkruid ontdaan. Ik was heerlijk bezig in het zonnetje en bedacht me toen dat als ik later als ik NOG ouder ben, en de grote tuin niet meer kan bijhouden, dat ik dan blij ben dat ik achter nog zo`n stukje tuin heb, waar ik dan lekker kan lopen rommelen en nog genoeg kan telen om regelmatig lekker verse groenten te hebben. In de kleine tuin staan wat vaste dingen, zoals eeuwig moes, een soort kool, die groen blijft en waar je dus doorlopend wat van kan oogsten. Ik heb hem laatst helemaal kaal geknipt omdat de slakken er meer van aten als ik, maar hij komt nu mooi weer terug in blad. ( op de foto de bolvormige plant.) ook staat er 7-jaars spinazie en een klimspinazie. De 7 jaars spinazie gaat hard, hij ziet er goed uit. Afgelopen week gegeten in een hartige taart, lekker! Hij krijgt alleen nu bloemen, en moet nog even uitzoeken of ik die nu moet weg halen of moet laten gaan.....wie het antwoord weet mag het zeggen. Verder staat er daslook ( ziet er een beetje uit al lelietjes van dalen, smaakt naar knoflook!) zeekool, en in potten de Egyptische uien. Dit zijn de vaste planten. Aan kruiden staat er tijm, bieslook, salie, munt ( grr...staat ondertussen door de halve tuin) dragon, en mijn absolute favoriet: knoflookbieslook! Verder heb ik wat pluksla, ruccola, radijs en rammenas gezaaid welke allemaal opkomen nu. Hier en daar heb ik een koolrabi en een sla plantje neer gezet. Er staan twee wigwams, een voor peulen en een voor sugarsnaps. Die beginnen nu goed te groeien. De peulen had ik binnen voor gezaaid, de sugarsnaps veel later gelijk buiten in de grond. de peulen moesten erg bijkomen van de overgang naar buiten, en de sugarsnaps hebben ze bijna ingehaald. Ga ik dus niet meer voorzaaien, in de volle grond gaat het net zo snel.....onder een van de wigwams nog wat gele snijbiet gezaaid. Aan de schutting hangen twee grote balkonbakken, een is ingezaaid met radijs, de ander met mini wortels, ben benieuwd! Buiten de tuin staan potten....met aardbeien, twee ingezaaid met laagblijvende lathyrus, een grote ingezaaid met lage doperwtjes. Ook een pot met anemonen die ik nog over had van de grote tuin. De potten met munt van vorig jaar beginnen ook tekenen van leven te vertonen. Van de week ook vast al de potten voor de tomaten en paprika,s klaar gezet. Zie foto. Ik hoop dat ik het red met die potten, zijn er geloof ik 14! In ieder geval is het samen met de gewone bloemen die in potten staan en hangen een gezellige boel hierachter. Nu hopen dat het weer zo blijft en dat alles lekker blijft groeien. Vandaag een groot deel van de  dag op de tuin geweest, en me ernstig vermaakt! Daarvan morgen een update! Doei!
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. Heerlijke achtertuin heb je, een beetje zoals die van mij met al die potten en kruiden.Fijn om zo bij het huis te tuinieren! Ik heb dit weekend mooie muurkassen gezet, ben er blij mee.
    groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen