zondag 9 juni 2013

De tuin achter...

















Zo, even wat foto`s van de achtertuin. Die begint al behoorlijk groen te worden en vol! Het tuintje achter is niet zo groot, maar er is nog ruimte zat omheen. Dus staan er nu zo`n 30 potten met iets wat eetbaar moet gaan worden. Maar meer potten komen er niet, er moet ook nog ruimte overblijven om te lopen en te zitten. Het gaat best goed in de tuin, en met het mooie weer van de afgelopen week schiet alles omhoog. Deze foto`s zijn van afgelopen maandag, ik kan het verschil met nu echt goed zien. Wat eten we uit de tuin? sla, radijs en de rammenas kunnen  gegeten worden. Ik ben niet zo;n fan van deze rammenas, is een dikke grote rode wortel, smaak is als die van een radijs, maar dan scherper, bovendien moet je hem snel opeten, want hij word gauw slap, en dus nog minder lekker. deze komt dus volgend jaar niet terug. De foto met de mooie lichtgroene plant heet eeuwig moes, is een vaste plant, met een kool smaak. de bladeren kunnen in de roerbak, of zoals ik van de week gedaan heb, de bladeren gevuld met rolletjes gehakt, tomatensausje erbij, hup de oven in, lekker. Vond het eigenlijk zonde om de bladeren te gaan plukken, want de plant is gewoon mooi, maar toch maar gedaan, het is tenslotte de bedoeling dat er van gegeten word. Vorig jaar werd deze plant er belaagd door slakken, waardoor we er niet van gegeten hadden, maar het lijkt erop dat ze er dit keer geen zin in hebben. Ik heb sowieso weinig last van slakken, zowel hier als op de tuin, waarom? Geen idee. Het kleine platte kasje is verhuisd naar de tuin, ik deed er hier niet zoveel mee. Het is de bedoeling dat er meloenen in komen op de tuin. maar..kasje weg...en Jo heeft weer plek. dus staan er nu wat mini paksoi, die wel heul erg mini zijn, en wat little gem die er nog niet uit zien alsof ze ooit van die leuke kleine kropjes worden. Verder twee venkels, gewoon omdat de planten zo mooi zijn, en wat sierma├»s. De peulen en sugarsnaps gaan eindelijk de lucht in en ik heb de eerste bloemetjes gezien. In de potten zitten voornamelijk tomaten, paprika,s, aubergines en pepertjes. Op de foto`s kun je goed zien dat de planten het slecht hebben gehad met de overgang naar buiten en het slechte weer daarna. Nu lijkt het beter te gaan, ze groeien, en het bovenste blad blijft mooi groen. De meloenpeer plantjes van de Lidl gaan als een speer, hoop dat ze ook weer oogst gaan geven later in  het seizoen. ook in potten staan de ananaskers, lekker geel vruchtje, en een zelfde soort plant die paarse vruchten zou moeten gaan geven. De foto met de aardewerkpotten zijn peperplantjes. Op de foto waar je een paarse bak met sprieten ziet, dat zijn mijn voor gezaaide winter preitjes. Vind prei lastig, veel gefriemel met die kleine sprietjes. maar las op de site van Diana`s mooie moestuin, hoe je dat het beste kon voor zaaien. gewoon gezellig met zijn allen laten groeien in een bak, dan als ze hanteerbaar zijn de hele kluit in een bak water dompelen zodat het zand tussen de worteltjes uitspoelt. dan kun je de sprieten apart in potjes verder opkweken. Ik denk dat ik dat van de week wel kan gaan doen, ze zien er goed uit. De tuin  gaat er straks nog groener uit zien, want op dit moment is jos bezig een pergola voor de druif te maken. Die staat tegen de schutting, en zal dan over de pergola richting garage geleid worden waar hij gezellig boven de raampjes door mag groeien. Lijkt me zo leuk als over die hele muur straks( met een jaar of wat, grinnik) trosjes druiven hangen. Volgende update is weer van de grote tuin want ook daar groeit en gebeurt van alles. Groetjes, Jo

2 opmerkingen:

  1. wauw wat ziet het er super mooi uit bij jou en wat gaat het goed!
    Hier ook voor het eerst rammenas. Maar ik vond het wel succes. Lekker raspen en door de sla heen. Wij vonden het wel lekker. Dus heb ik hem nog eens gezaaid. Helaas heb ik wel veel last van zevenblad dus zit eraan te denken volgend jaar een worteldoek eronder te doen.
    Maar kan je mij niet gewoon een keertje komen helpen? Wie weet wordt mijn tuintje dan ook zo super mooi ;)
    Prei vind ik ook moeilijk maar dit keer heb ik gewoon een kontje gesneden en in de grond gezet, dus van een gekochte prei. Zo heb ik dat ook met 4 bosuitjes gedaan die nog in me koelkast lagen en ook met bleekselderij. Iets wat alleen mijn man lekker vind.
    Mijn peperplant doet het super goed! die had ik vorig jaar klein gekocht en heb hem binnen al die tijd gehad. Staat nu buiten en zitten zeker 12 pepers aan die wachten om rood te worden.
    Ik zal binnenkort ook weer een update doen van mijn tuintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O WAT ZIET T ER WEER GEZELLIG UIT. prachtig die pot met paarse bloemen erin. en al die gezellige potten met plantjes helemaal leuk. en t ziet er toch opgeruimd uit haha. als t weer eens mooi weer is kom ik weer jouw kant op.

    BeantwoordenVerwijderen