vrijdag 16 augustus 2013

Van alles

Zo! dat gaf wat problemen om weer berichten te kunnen maken, maar als het goed is gaat het nu lukken.
Door omstandigheden een poos niet op het blog, en in de tuin geweest. Aan het blog merk je dan niet zoveel, maar aan de tuin des te meer. Broccoli en bloemkool konden de kliko in, aardappelen moesten gerooid, hele berg onkruid, en dan al het onkruid waar ik bij gebrek aan ruimte gewoon een mooie berg van had gemaakt. Wat een zooitje. Maar gisteren met hulp een ochtend aan de slag gegaan, en dan schiet je weer lekker op. Mooie oogst aan rode Bildstar aardappelen. Witte en rode kool geoogst, en weer wat bramen van eigen struikje geplukt. Ik pluk nu steeds de zwarte eraf, verzamel ze in de vriezer, en hoop zo een kilo bij elkaar te kunnen sprokkelen. Dan ga ik er pas jam van maken. Veel jammetjes vind ik lekker, maar bramenjam het aller lekkerst! Ook mijn droogbloemen geplukt, staan nu in vaas, later in het seizoen zal ik er wat mee gaan maken. Idee begint zich te vormen in het hoofd. Een paar mazzeltjes had ik gisteren wel toen ik op de tuin bezig was. Ik mocht weer mijn berg onkruid op de composthoop van de vereniging gooien, wat veel werk scheelt, de meneer van het weiland naast mij gaat mij paardemest bezorgen. Dat hadden we al afgesproken, maar nu gaat hij het rechtstreeks op mijn tuin bezorgen. Van mijn oude buurmannetje kreeg ik bonen, wortels en een snack komkommer. Wel veel te zien op de tuin....en ja hoor, camera bij me, maar batterij leeg. eigen schuld.....stond al een tijd te knipperen. Maar morgen ga ik weer naar de tuin, camera zit al opgeladen in mijn tuintas, dus komt goed.
Voor nu wat foto`s van de tomaten en paprika`s hier achter in de tuin. Ook wat foto`s van mijn kalebassen in de voortuin. Ze doen het leuk, groeien inmiddels bij de bij de buren de tuin in. Volgens mij had ik 4 of 5 plantjes, maar heb al 6 verschillende kalebassen gezien, heel apart. En er zit een groene kalebas bij die ik ervan verdenk om een pompoen te zijn. Zou ik wel kunnen waarderen! Even de foto laten zien aan mensen die er verstand van hebben. Verder ben ik bezig geweest met het verwerken van mijn augurken en courgettes. Lekker in zoetzuur. Augurken nog niet eerder gehad, en die kan ik pas over een week of 6 proeven, maar de courgette zoetzuur is weer erg lekker. Veel gemaakt ook om weg te geven. De gewone courgettes lopen op hun eind, niet erg dus, genoeg zoetzuur en wat er nu nog afkomt gewoon lekker gelijk eten. Verder ben ik vorig weekend en daarvoor al bezig geweest met het drogen van groente. Heb een mooi droog apparaat voor mijn verjaardag gehad. Wat me erg leuk leek is het drogen van groenten voor soep, en dat dan leuk in een pot doen. Heb ik dus gedaan. Wel grappig, hoe "weinig" er over blijft na dragen. In de pot zit een kilo wortelen, een kilo prei, een halve bleekselderij en een hele bloemkool. Blijft mooi droog in de pot en het ruikt ernstig lekker. Morgen ga ik de soepgroenten even testen. Soepie maken dus. Morgen neem ik de laatste zomerprei mee van de tuin om deze ook te drogen. Kan dan ook in pot en toegevoegd worden aan roerbak enzo. Veel plezier met de foto`s...en tot gauw.



















1 opmerking:

  1. Hoi Jo, heb je misschien jouw recept voor het inmaken van de courgette in zoetzuur voor mij? Ben erg benieuwd. Heb zelf nu ook veel courgettes, teveel om te eten, en wil ze ook graag bewaren.

    Alvast bedankt!

    groetjes,
    Kees de Boon

    http://deboon.blogspot.nl
    twitter @keesdeboon

    BeantwoordenVerwijderen