maandag 23 september 2013

De tuin.....

Het word herfst.....dat is aan alles te merken en zeker in mijn tuin. de tuin word steeds leger, en heel fijn...het onkruid groeit niet zo hard meer. Ik heb al behoorlijk wat stukken grond leeg, heb ze om geharkt, en het wachten is nu tot de mest bezorgd word. Vorige week al mijn pompoenplanten er uit getrokken, op een enkele na, zoals de Turkse muts.....daar hangen nog twee vruchten aan, en ze groeien ook nog. De meeste lege vakken zijn in het nieuwe stuk tuin, ziet er dan ook gelijk weer wat netter uit. de witlof gaat goed, mooie planten, alleen heel gek, de voorste rij blijft achter in groei, waarom dat nou weer is? Vorige week ook de wortelen geoogst, nou lukken wortelen niet vaak bij mij, rare modellen, veel aangevreten enz. Maar goed, ze moeten er toch een keer uit, en wat denk je? Bleek ik toch wel heel mooie en veel wortels te hebben. Was ik wel weer blij mee. Gelijk een receptje uitgeprobeerd, gekarameliseerde wortelen. Sodeju....maar dat is lekker! Heb dus een gedeelte van de wortelen maar ingevroren zonder ze vast in kleine stukjes te snijden...want dat ga ik nog wel eens maken. De flespompoen ook geoogst, was niet de bedoeling, maar was zo enthousiast de pompoen planten eruit aan het trekken, dat ik die er ook uitgetrokken heb. Dus toen moest ie er wel af. Ik hoop dat hij toch bijna klaar was, en dus mooi gaat drogen en niet gaat verrotten. De droogbonen gaan volgens mij heel goed, zien er allemaal nog fris uit, zal binnenkort als het kouder word wel gauw over zijn. de bonen zullen aan de staak eerst moeten drogen denk ik. Ik vind het zo dat je kan zien dat de boontjes groeien. Eerst heb je een bijna platte lege peul, en nu zie je de boontjes steeds dikker worden. ben erg nieuwsgierig naar deze droogbonen. Vorig seizoen heb ik extra snijbonen laten hangen om daar de bonen gedroogd van te kunnen eten. Dat was gelukt, en lekker ook, alleen vind ik de bonen wat groot. Vind het zo`n hap meel dan in eens. Nu dus kleintjes, droogboon Cranberry....
Gisteren ook naar de tuin geweest, maar niet veel gedaan. Niet helemaal lekker in het velletje...beetje rommelen ging wel, maar zodra ik ging spitten of harken wilden mijn spiertjes niet mee werken. Dus wat gelanterfant, geoogst en foto`s gemaakt. o.a van de mais. Vandaag voor het eerst in mijn leven een maiskolf zo in zijn geheel gegeten, en niet uit zo`n blikje van Bonduelle...was lekker, en voor herhaling vatbaar.
Afgelopen zaterdag ben ik naar een moestuindag geweest. was weer erg gezellig. Ik mocht met iemand mee rijden, wat wel zo fijn was, anders had Jos heen en weer  gemoeten en ik weet niet of dat al wijsheid is. Is toch vijf kwartier heen en weer terug. Mooi opgelost dus zo. Heb weer een hoop leuke zaden geruild en gekregen, en jippie...heb een rabarberplant erbij. Morgen gaat ie de grond in. Ik had er al drie, maar wat meer is heel fijn. Hoop dat alles nu van het voorjaar weer op komt en dat niet zoals dit seizoen , gewoon twee planten het loodje leggen. Heb ook een gembermunt, en een cassis salie gekregen, of ik ze in mijn eten gebruik weet ik niet, maar ze ruiken in ieder geval heel lekker. Wat de zaden betreft, ik heb mooie tomatenzaden en zaad van een heel klein soort tomaatje....daar passen er als het goed is 10 van op een thee lepel! Ben benieuwd. Ook heb ik pootaardappels geruild. Volgend seizoen wil ik gewoon weer Frieslanders...maar ga dan ok wat verschillende soorten erbij zetten. Ik heb iets van 4 gekke soorten en er zijn er twee onderweg. Kleine hoeveelheden dus, een paar maar per soort. 
Op de moestuindag ook een soort van paddenstoelen kweek uitleg gehad. En paddenstoel pluggen....twee soorten....ik moet me nog erg inlezen, maar heb in ieder geval twee boomstammetjes vast opgehaald bij zwager Ries. Maar daarover later meer, want kan er doordat ik er gewoon nog weinig van weet en snap niet veel over zeggen! Volgende keer dus meer! Groetjes!











1 opmerking:

  1. Wauw doosje een mooi verhaal weer om te lezen, maar vooral de kiekjes en dan de oogst donders wat heb je hard gewerkt ! Trots op je meis !!! En het allermooiste is dat je er zoveel voldoening uithaald. Zeker nu het toch andere tijden zijn thuis kan je hier de spanning van je afschoffelen. Ik zet me zelf op het lijstje om heerlijk een dag of een paar dagen met je te prutsen op de tuin. Wat in het vat zit !!!! Ja hahah als me vriendinnetje aan iets begint, dan weten we het wordt een verslaving hahahah maar een hele leuke. Echt alles ziet er zo geweldig uit, je bent precies je pa met dit soort dingen !!! Nou ik kijk weer uit naar het volgende verhaal, en ik hoop dat ik jou ook ooit eens zulke kiekjes kan laten zien van wel gegroeide kroppen andijvie of sla hahha. Dikke x van die blonde fra Norge

    BeantwoordenVerwijderen