woensdag 11 september 2013

Pompoenen oogst enzo.

Zo, wat een omslag van het weer zeg. Ik vind de herfst een heerlijk seizoen, maar het ging nu wel een beetje erg vlot, van de een op de andere dag, en dat is toch wel effe wennen. En dat dat dan gelijk gepaard moet gaan met zoveel water vind ik ook wel weer overdreven! Maar al dat water heeft er wel voor gezorgd dat ik in actie kwam. De pompoenen op de tuin liggen gewoon op de natte grond, en ik had al hele visioenen dat ze zouden gaan verrotten als ik ze niet gauw zou ophalen. Ze mochten er ook af, de meeste steeltjes waren al aardig verhout. Afgelopen zaterdag had ik al twee joekels mee genomen, nu de rest maar even met de auto gehaald. Ik heb geen idiote hoeveelheden, maar kom hier aardig de winter mee door denk ik. De vier groene pompoenen zijn de kakai pompoenen, die heb ik voornamelijk voor de pitten geteeld, want die kan je lekker eten. De oranje pompoenen zijn baby bear en /of hokaido pompoenen of zoiets. ben dat een beetje kwijt.De twee grote grijsblauwe zijn de blue Hubbards, een van 4 en een van 5 kilo. En een kleine turkse muts. Op de tuin staan nu alleen nog een vogelhuis/fles pompoen , of eigenlijk twee, maar denk niet dat die tweede volgroeid raakt, zelfde geld voor de twee turkse mutsjes die er nog hangen. En mijn slangen pompoen ligt er nog. Die mogen dus allemaal nog even groot groeien. Er staat best nog wel veel op de tuin wat er nog af komt, of wat van de winter eraf komt. De boerenkool is nog niet groot, maar groeit voorspoedig gelukkig. Spruitjes gaan goed, grote planten al. Verder staat er nu pastinaak, winterwortels, wat mais, witlof, koolraap en koolrabi. Ook wat snijbiet en bietjes. Wortels die komende week geoogst worden, ik was laat met de snijbonen maar vandaag toch een tweede maaltje mee genomen. Er staat ook een yacon.....hoop zo dat die vruchten gaat opleveren! En mijn droogbonen Cranberry staan er. Gaat goed volgens mij, hangen heel wat bonen aan. Moeten nu nog wat dikker worden en dan drogen aan de staak. Aardpeer staat er ook. belachelijk grote planten, gaan we niet meer doen. Hier achter staat nog andijvie, heb er pas nog sla plantjes neer gezet. Oerprei en egyptsche ui knolletjes zijn gepoot en veld sla gezaaid. Nog wat paksoi en het nodige aan tomaten , paprika en aubergine. De tomaten lopen nu echt op hun eind. Ik denk door de droogte, en nu die plens water gaan ze barsten. Vanochtend van een mooi beetje allerlei verschillende tomaten, een courgette , knoflook, uitje en veel kruiden een saus gemaakt. Lekker 5 bakjes de vriezer in. Ik gebruik deze saus als basis voor pasta saus of een lekker soepie. Ook van de week een berg bramenjam gemaakt. Jos had ontdekt dat er bij het spoor wel erg veel bramen aan de struiken zaten. Een klein emmertje vol wezen plukken met mijn zus....9 potjes jam gemaakt. 5 aan het zusje gegeven, en de rest bij de voorraad, ook om weg te geven aan deze of gene. Ook de bijna laatste courgettes zijn weer ingemaakt tot zoetzuur. Heb best wel een voorraad staan nu van allerlei jammetjes, zoetzuur, piccalilly, enz. En dan aardig wat groente in de vriezer, meer dan de jaren hiervoor. De wintergroente, als pastinaak en winterwortel, die gaan straks in kistjes met zand. Ben nu geloof ik wel klaar met inmaken hoor. Alleen mijn perenboom komt nog...een foto van mijn peer aan verschillende mensen laten zien, en waarschijnlijk is het een stoof peer, St. Remy. Ben ik wel blij mee, met stoofperen! Maar die komen dan begin oktober. Vorige week een paar gevallen peren mee genomen, maar nog erg onrijp...witte pitten nog enzo. Dus...geduld.
Binnenkort is er een moestuindag van het forum waar ik heen ga,. Als het goed is krijg ik dan van een aardig iemand een kweeksetje voor paddestoelen....weer wat nieuws. Schijnt niet zo heel moeilijk te zijn, als het goed is krijgen we er ook een uitleg/demo bij. Ben heel benieuwd, houd jullie op de hoogte. Groeten van mij!




2 opmerkingen:

  1. Hoi Jo, mocht je niet weten wat je met de pompoen moet doen: ik heb nog 2 heerlijke recepten voor je in de aanbieding!

    Check:
    http://deboon.blogspot.nl/2013/09/pompoenrecepten.html

    Groetjes,
    Kees

    twitter @keesdeboon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai meis, jee wat een hoop weer maar leuk om te lezen. Het was een goed seizoen voor jou met je tuintje. Bij mij is de andijvie nog aan het groeien gaat goed, en nog wat sla. Met de tomaten gaat het ook geweldig. Ook ben ik pruimen wezen plukken 2 prachtige bomen zomaar ergens langs de weg. Volgend seizoen probeer ik toch eerder de dingen in te zaaien en ga ik de aardappels proberen. Nou meis maak wat lekkers van al die pompoentjes , ik hoor vast wel wat het is geworden. dikke x

    BeantwoordenVerwijderen