zondag 6 oktober 2013

Peren en pepers!

Zo, daar ben ik weer. Wat blijft het toch ontzettend mooi weer. Ik ben nog steeds veel buiten. Hele dagen eigenlijk. Ben bang dat dat ook komt doordat ik alleen nog buiten rook! Hihihi! Vraag me wel eens af of ik ook zoveel buiten gezeten zou hebben als er nog steeds binnen gerookt zou worden. Ik geloof overigens niet dat ik nog binnen zou WILLEN roken.....een fris huis is toch wel erg lekker! En er hoeft niet zo vaak geschilderd te worden en ik hoef niet zo vaak de ramen te lappen! Maar goed....buiten......buiten staan nog steeds mijn pepers. Van een forum lid veel peperzaden gekregen, en eigenlijk gezaaid omdat ik ze leuk vind. Ben niet echt een fan van hete pepers. Maar de planten zijn wel leuk, en de man heeft de minst hete pepers voor me uitgezocht. ik had er keurige bordjes bij staan met de namen erop geschreven met, jawel , watervaste stift. Maar na een flinke regenbui was mijn tekst er volledig afgespoeld. Geen idee dus wat de namen van de pepers zijn. Alleen van de platte pepers, daarvan weet ik dat ze Starfish heten. en ik denk dat die met de bolletjes een Chinese five color is. de rest? wel leuk om te zien, dat de een al zo ver is en de ander nu pas veel bloemetjes heeft, denk ook niet dat dat nog veel gaat worden. Zodra het kouder word haal ik de planten met pepers die nog moeten groeien naar binnen, kunnen ze daar verder groeien en kleuren. Volgend seizoen misschien vroeger zaaien, zodat ze helemaal buiten kunnen af rijpen. 
Vrijdag gewapend met stok met haak naar de tuin geweest om de peren te oogsten. In het begin van het seizoen zat de boom echt mega vol. Maar in de afgelopen weken zijn er steeds meer peren gaan rotten en afgevallen, en er waren veel aangevreten peertjes. Alles geoogst dus, een gedeelte bij de buuv neergezet. Tot vorig seizoen was de boom van haar, dus vind wel dat ze ook peren moet hebben. De peertjes gisteren gestoofd en in potten gedaan. Lekker. Voorraad kast is aardig vol, maar er verdwijnt ook steeds een en ander uit wat naar familie en vrienden gaat. Wat staat er allemaal? Jammetjes....aardbeijam, aardbei-rabarberjam, kruisbes-druivenjam, bramenjam, pruimenjam met port en koekkruiden, rodebessen saus, zwarte bessensaus, augurken, courgette zoetzuur, piccalilly, appelmoes en nu dan de peren erbij. Van alles geen idiote hoeveelheden, genoeg om mee te doen tot het volgend oogst seizoen. O,ja, er staat ook nog een grote pot met pruimen op brandewijn. De pruimpjes heb ik geraapt bij het spoor hier in het dorp. Maar dat drankje blijft nog tot november staan, dan pas word het gezeefd en in karafjes gegoten. 
Voor vandaag was dit het. Komende week weer een breiplaatje.....mijn laarzendinges zijn af, ben al met het tweede stel bezig! ;-))







1 opmerking:

  1. Prachtige pepertjes Jo!!
    Als het goed is krijg ik volgend jaar ook een stukje grond en ga ik het moestuinieren ook uit proberen.

    BeantwoordenVerwijderen