maandag 11 november 2013

Droogbonen!

Vorig seizoen heb ik snijbonen extra gezaaid op te laten drogen en de boontjes te eten als droogbonen. Dat was lekker. Maar...ik vond de bonen wat te groot...veel boon in je mond,  dus een droogboon soort gezocht welke wat kleiner is. dat is de droogboon Cranberry geworden. Een mooi klein donker rood boontje, was wel wat te laten met zaaien ( zoals met al de bonen) maar het is toch nog wat geworden. Vorige week de bonen met plant en al geoogst, en in het schuurtje gehangen om verder te drogen. Droogde voor geen meter natuurlijk met dat natte weer. Gisteren naar binnen gehaald en de boontjes gedopt. Leuk hoor. De bonen staan nu bij de verwarming om verder te drogen. Daarna moeten ze minimaal 24 uur in de diepvries om een of ander beestje te doden wat er eventueel in kan zitten. Daarna er weer uit, even laten opdrogen en in een pot doen, staat ook zo leuk! Je ziet de boontjes nu droger/kleiner worden. Het was 1100 gram. morgen weer even wegen hoeveel het minder is. Na twee dagen nog een keer, als het gewicht dan gelijk is gebleven zijn ze droog genoeg. Volgend seizoen weer droogbonen, maar dan wat meer. Sowieso meer bonen, want dat is er gewoon bij ingeschoten het afgelopen seizoen. Heb verschillende soorten zaden al gekocht, o.a. een mooi paars boontje, en een mooie lange sperciboon. Voor de droogbonen ga ik een gedeelte van mijn geoogste bonen gebruiken. Tot later!

1 opmerking:

  1. hey jo,

    heb jij misschien nog wat van deze bonen? ik zou ze ook graag willen planten dit jaar.Wil ze wel ruilen of tegen een klein prijsje kopen :) ZO vet die roze bonen!

    BeantwoordenVerwijderen