woensdag 6 november 2013

Mosterd!

Hoi!
Vandaag mosterd gemaakt, wilde ik al een tijdje doen , maar kwam er steeds niet aan. Mosterdzaad gekregen van een lief vriendinnetje en nu dus gelijk gemaakt. De wijsheid van hoe het gemaakt moet worden komt van internet, van verschillende websites wat opgepikt. Ik heb het als volgt gedaan: 
100 gram geel mosterdzaad 
200 ml wijnazijn
45 gram rietsuiker of lichtbruine basterdsuiker.
1 thee lepel kurkuma ( is voor de kleur, doet niks met de smaak)
peper, zout, en dille. 

De mosterdzaadjes in de wijnazijn laten weken voor een nacht. ( minimaal 8 uur)
Daarna het in een blender, keukenmachine of in mijn geval met de staafmixer pureren voor minstens 5 minuten. Steeds een beetje wijnazijn bijvoegen tot je de gewenste dikte hebt. 
Dan de suiker , zout en peper en de kruiden erbij doen en mixen.. Steeds even proeven...
Daarna in heel schone potjes doen en wegzetten in de koelkast. De mosterd moet nog 8 dagen dicht blijven om op smaakt te komen. 

Je kunt ook varieeren, bijvoorbeeld door bier te nemen ipv wijnazijn. 
of honing ipv suiker...of andere kruiden zoals dragon of peterselie. 

Ik heb mijn mosterd geproefd, is nu al lekker, maar ik proef ook nog erg de azijn.....geen idee of dat na een week nog zo is. Als dat zo is dan zou ik het de volgende keer met bier willen maken. Is toch minder zurig lijkt mij. 
Met dit basis recept maak je ongeveer twee van die potjes met rood geblokt dekseltje. ik heb de dubbele hoeveelheid gemaakt.
Als je het gaat proberen, veel succes. Het kan bijna niet misgaan. 

5 opmerkingen:

  1. Gaaf Jo. Dit wil ik ook een keer proberen. Ooit heb ik zelf ketchup gemaakt, was erg lekker, alleen een beetje dun.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou ook ik ga dit zeker eens proberen want dan hoeft niemand meer mosterd mee te slepen voor mij naar Noorwegen. Enne ik heb net vernomen dat er 3 mensen in de hoed gaan nou lekker dan !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. klinkt heerlijk, weet je ook hoe lang je het kan bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ow wat leuk! was al benieuwd of je van dat mosterd zaad ook echt mosterd kon maken:) ja dus en helemaal niet moeilijk! Is dat mosterdzaad dan ook nog goed voor de grond als je het oogst? normaal gebruiken ze dat als groen bemester toch?

    BeantwoordenVerwijderen