zondag 3 november 2013

Weggevertje en meer..

Hallo,

Al weer even geleden, de tijd vliegt! Seizoen op de tuin loopt af, het werk op de tuin nog niet! Gisteren erg veel gedaan, hard gewerkt, en nu dus een bak spierpijn. Mijn tuin grenst aan het pad van de vereniging, mijn onkruid dus ook. Pas mijn eerste ( terechte)  berisping gehad....of ik daar wat aan wilde doen. Nou heb ik op het nieuwe stuk tuin een soort van houtwalletje, schijnt er al meer dan tien jaar te liggen. Van onder dat walletje vandaan komt enorm veel akelig onkruid als wilde bramen, en brandnetels. Dat knip ik dan steeds kort..maar weg krijgen doe je het niet. Dus besloten dat het walletje toch weg moest. Vorige week de bovenste laag nog hele takken weg gehaald. wat overbleef was een dikke laag van minstens 30 cm met plakken wortels, half verteerde houtjes, bramen, en veel brandnetel. Bijna geen doorkomen aan, maar gisteren toch zelf de beuk erin gezet. Zwaar werk, de bramen zaten soms meer dan een halve meter diep. Maar...het meeste heb ik eruit. s'Middags is mijn verkering langs geweest en heeft effe een hekkie gemaakt. De paaltjes stonden er al, dus planken erop geschroefd, en het ziet er gelijk zeer netjes uit. Ik zal ook daar nog niet van het onkruid af zijn, maar ik kan er in ieder geval bij. Leuke bijkomstigheid is dat ik nu een strook van een kleine 8 meter erbij heb....yeah...wat zal ik daar nou eens gaan zaaien komend seizoen!?! Gisteren ook de planten met droogbonen eruit gehaald, die hangen nu te drogen in mijn schuurtje. Ook de wortels en de koolrapen geoogst. Niet veel van overgehouden, zaten veel pierensteken in. Maar...kan van allebei nog wel een gedeelte eten. Zo meteen dus lekker koolraapjes. Er staat nu nog boerenkool, spruiten, yakon, aarpeer en petit posy. De laatste drie heb ik nog nooit gegeten, dus ben benieuwd. Petit posey is een beetje paarsig-groen, worden grote planten waar dan net als bij spruiten kleine kooltjes aan komen, maar dat zijn meer losse kooltjes. Op plaatjes ziet het er in ieder geval leuk uit. Zal van de week effe foto's maken. 
Vandaag een donkere dag hier in Soest. Heel de dag al het licht aan. Maar, in tegenstelling tot veel anderen, houd ik er wel van, word ook altijd blij als die klok weer verzet moet worden. Lekker een uur eerder donker. In huis lekker aan het rommelen. Net lekker een tulband gebakken met speculaaskruiden erin! Vorige week een  nieuw "tweedehands"bankje gehaald...en wat van die blokken- kubussen op de muur gehangen. Zat al een tijd te denken wat we met die lege muur konden doen....en in een keer kwamen we op het idee om die blokken op de muur te hangen, heb er ook zo`n lichtsnoertje met roosjes ingehangen. Is vrij wit licht...maar misstaat toch niet. Ik heb een tweede snoertje meegenomen om op mijn blog weg te geven. Wil je in aanmerking komen voor een snoertje roosjes, laat dan even een reactie achter. Vrijdag zal ik dan de namen in een hoge hoed doen, en er een naam uittrekken. 
Nou, ik ga de koolraapjes maar eens opzetten, groetjes! 



3 opmerkingen:

  1. hai hai nou dat ziet er weer donders netjes uit op de tuin echt mooi hekkie enne weer 8 meter. En die kubussen wat een leuk idee zeg !!!! Enne hahah het is dinsdag nu maar hopen dat ik alleen in de hoge hoed zit hahahahha !!! mooi om te zien lieverd dat je het weer een beetje op de rit hebt in je tuintje dikke xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke bijkomstigheid is dat ik nu een strook van een kleine 8 meter erbij heb....yeah...wat zal ik daar nou eens gaan zaaien komend seizoen!?!

    Pompoenen!!! Toch?!

    Ik kwam eigenlijk even langs om te kijken of er hier een uitgebreid verslagje "mosterd" stond. Een kans in de hoge hoed neem ik dan maar gelijk mee :) Sorry Corry!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zal ik dan ook een poging wagen??? Mag vast wel toch? Nog even wachten en dan moeten we even afspreken voor je bakblik. Over een week ben ik terug.

    BeantwoordenVerwijderen