maandag 24 februari 2014

Van alles....bijna voorjaar!

Hallo!
Bijna voorjaar...althans, zo voelt het wel. Boven de tien graden, idiote temperaturen voor nu, maar lekker is het wel. Vorige week ook een paar mooie dagen gehad. Ben alweer veel buiten in de tuin te vinden. Ik ben al vrij veel aan het zaaien. De paprika`s die ik gezaaid had begin van de maand hebben er lang over gedaan om boven te komen. Nu zijn er veel boven, maar sommige weigeren te ontkiemen. Wat heb ik nog meer gezaaid:
Bloemen: Lathyrus, afrikanen, chrysanten, dahlia`s, twee soorten droogbloemen, leeuwebek, zomeraster, pronkwinde, zonnehoed, en brodeae.
Groenten: prei, paprika`s, cranberry, ananaskers, rode ui, twee soorten bieten, knolselderij en vier soorten sla. 
Buiten in de tuin heb ik vandaag de peulen opnieuw gezaaid, geel en gewoon groene. Ook twee soorten pluksla in de tuin gezaaid. Binnen vier soorten sla, chocolade paprika, kervel, 3 bakken basilicum  en aubergines voor gezaaid. 
Sommige dingen laten zich zien, anderen ( nog) niet. leuk is het wel. Altijd spannend om te kijken wat er vandaag weer gekiemd is. en dan nog zien dat je het in leven houd....verspenen....weer kijken of het blijft leven, enz! Ik vind het een leuke hobby hoor. Ik houd nu ook alles bij wat ik gezaaid heb in een tuindagboek....boek vond ik onbeschreven in de kringloop! En nu volhouden om alles op te schrijven, zodat ik weet wanneer ik wat gezaaid en geoogst heb!

Gisteren kreeg ik de geest en heb ik de voortuin helemaal gedaan. inclusief de stoep schrobben met groene algen reiniger. Is mooi schoon geworden. Dus ja....ik wil het eigenlijk achter ook al schoon hebben, en dan misschien wel de tuinspullen onder het zeil vandaan...en...lekker buiten zitten. Nou, ik heb me ingehouden. wel een groot gedeelte al geveegd en geschrobd, maar de tuinspullen nog maar even laten staan. Koste wat moeite om niet verder te gaan, maar had al spierpijn van die actie gisteren, dus op de helft gestopt. de rest ga ik als het weer aardig blijft de komende week wel doen. 

Vorige week een ochtend op de tuin bezig geweest. Het is er nog erg nat, dus je kan niet de boel al helemaal omspitten, maar lekker bezig geweest met het stuk waar de fruit kooi was. Op geruimd tegels verwijderd, gras verwijderd enz. Er naast staan de asperges, en dat bed ook gelijk schoongemaakt en mest gegeven. Asperges ( groene) zijn straks een van de eerste groente die opkomt en geoogst kan worden. Als het goed gaat tenminste, het zijn nieuwe volwassen planten, dus die zouden oogst moeten gaan geven. Van de week ga ik weer naar de tuin, en ga dan het aardbeienbed onder handen nemen. Er komen nog twee strookjes aardbeien naast het aardbeien bed . Had redelijk wat stekken genomen van de ananas aardbei, zodat ik daar wat meer van heb. Vind de aardbeitjes erg lekker, en ze zien er leuk uit. ( wit met rode stipjes!) 
En zo zal ik de tuin stukje bij beetje in orde gaan maken, heb er zijn in.

Afgelopen week had ik ook weer een bak actie. in de Landleven van de voorlaatste keer stond een recept voor gevulde koeken. Best wat werk, maar wel gelukt...en lekker. Ook bak ik regelmatig weer brood. Gewoon met een pak meergranen mix. Ik laat het deeg kneden en rijzen in de broodbakmachine en daarna haal ik het eruit, kneed het nog even door, eventueel nog wat lekkere zaden erdoor. Dan nog even rijzen, en bak ik de broodjes af in de oven. Vinden we echt lekkerder. Ik maak van een pak mix dan twee kleinere broodjes. Blijven ze langer vers. En kan er een eventueel in de vriezer doen. 

Ik werd er van de week ook op gewezen dat er in het laatste nummer van de Landleven en link stond naar mijn blog. Ik wist het niet, maar leuk vond ik het wel. Kon aan het aantal bezoekers ook wel zien dat er vaker op het blog gekeken was! 

Voor nu is dit het weer, ben ook nog wel bezig met allerlei handwerkjes enzo, maar dat komt de volgende keer. Groetjes. 








2 opmerkingen:

  1. Zo al lekker bezig...maar ja wat wil je met dit weer he, heerlijk! Das een goede tip om het brood wel in de bakmachine het voorwerk te laten doen, en daarna af te bakken in de oven...hoelang en op hoeveel graden doe je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk he dat mooie weer! hier staat ook al van alles te kiemen binnen en buiten onder de folie tunnel! kon het niet laten:) ook ik houd sinds dit jaar alles bij in een tuinboek, tot nu toe lukt het nog aardig. Hoop zo mooi is te zien hoeveel oogst ik eigenlijk uit mijn tuintje krijg en te leren van mijn fouten. Want die ga ik op zeker maken XD Ik ben blij dat we de tuin weer in kunnen en voor mij hoeft die winter niet meer! Wat voor bonen heb jij al buiten staan. ik nu alleen de Erwt (onder de folie tunnel) De sperziebonen durf ik nog niet

    BeantwoordenVerwijderen