donderdag 24 april 2014

Update!

Hallo,
Alweer een maand voorbijgevlogen. Een maand waarin in niet eens de energie kon opbrengen om te bloggen. De afgelopen driekwart jaar zijn een aaneenschakeling van ziektes, verdrietige en vervelende dingen geweest, en we zijn er nog niet klaar mee. Maar een paar dingen zijn weer op de rit, dus vol goede moed weer verder vanaf hier!

De tuintjes.....als je totaal geen energie hebt, doe je ook niet veel in de tuin. en dat was te zien. Hup...weer van voren af aan beginnen. Gisteren een paar uur geweest, toen ik kwam had ik zoiets van , dit komt nooit meer goed, en toen ik weer weg ging dacht ik, okee, na een paar keer er flink tegenaan ben ik wel weer bij!

De erwten, suagarsnaps, capucijners en tuinbonen worden verschrikkelijk mishandeld door beestjes! Capucijners en tuinbonen kunnen dat wel hebben en slaan zich er goed doorheen. De erwten zijn nu voor de tweede keer gewoon weg...dus dat geef ik op, dat word Bonduelle! Sugarsnaps en lathyrus heb ik thuis voor gezaaid en zullen als ze wat groter zijn naar de tuin gaan.

Ik heb gisteren voor de tweede keer wat asperges kunnen plukken, helemaal leuk, en lekker. Spinazie gaat goed, de aardappels staan grotendeels boven de grond. De fruitbomen hebben allemaal prachtig gebloeid, wat dat op gaat leveren zullen we in de loop van het seizoen merken. Wortels, pastinaak, raapjes en de sjalotten zijn alweer een tijdje boven de grond. Pastinaak nog echt kiemplantjes, maar ze komen wel. Had voor de zekerheid ook voor gezaaid thuis, en ook die komen op. Knoflook staat er mooi  bij, en ook de frambozen planten slaan allemaal aan. Lekker.

Gisteren zijn de voorgezaaide bloemetjes de tuin in gegaan. Hoop dat ze het overleven. Weer een droogbloem, Statice. chinese asters, wat chrysantjes, afrikaantjes en Ooost Indische kers. Ook heb ik maar liefst een stuk of 17 dahlia´s geplant. Een aantal van mezelf van vorig seizoen, paars, wit en rood, en een aantal gekregen dahlia´s . Waarvan ik dus de soort en kleur niet weet. Spannend.

Zondag naar een Moestuindag geweest, een dag georganiseerd door een moestuin forum, erg leuk was het weer. Dit keer had iedereen zijn teveel gekweekte plantjes mee genomen, zodat anderen daar plezier van konden hebben. jeetje wat was er veel, en wat heb ik mij keurig ingehouden! Ik had wel wat ruilafspraken, heb nu een stek van een vlinderstruik, een persicaria, is een bloem, bos asperge, een pumkin on a stick, veel potchrysanten, een paar snijchrysanten, artisjok, paprika, en verschillende mensen hadden kool plantjes mee genomen voor me, omdat dat zaaien hier dit seizoen niet goed lijkt te lukken. Verder een stuk of 10 hele grote potten voor de tomaten planten enzo. ik had er al, maar dochterlief wil ook tomaten enzo. en via iemand van het forum 200 kleine potjes gekocht, handig voor het voor zaaien. Was een heerlijke dag!

Van de week de voortuin gedaan. En er gipskruid in geplant, ik hoop dat ze gaan aanslaan, zal leuk zijn straks bij mijn andere bloemen. Voortuin staat nu best vol. En dan moeten straks de kalebasjes er nog bij..

De achtertuin heb ik ook een en ander in veranderd. de vaste planten zoals oerprei en egyptische ui zijn eruit.Heb besloten dat ik achter straks ook wat winterwortelen en pastinaak wil hebben. met zo, n zachte winter kan je het gewoon in de grond laten zitten en heb je het bij de hand. Verder heeft het achtertuintje peulen, veel sla soorten en een paar kruiden. Twee stekjes van snijbiet die ik gekregen had hebben daar ook een plaatsje gevonden. Verder zal er niet veel meer bijkomen, misschioen een koolplantje hier of daar! Voor nu is dit hete even. de foto,s zijn van de achtertuin, de gekregen stekken, en een aardappel die ik achter in pot heb. Groetjes!






1 opmerking:

  1. Ja wat valt het tegen he als je een poosje minder tijd hebt voor de tuin, fijn dat er weer wat tijd voor komt. Je hebt leuk ruilmateriaal gekregen zeg!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen