zaterdag 24 mei 2014

De kleine tuin in mei.

Hallo,

En zo zitten we alweer in mei. De tijd vliegt. Alles in de tuin gaat hard, zowel in de grote tuin, als in de tuin hierachter. Gisteren weer een dagje naar de grote tuin geweest, te lang en te hard gewerkt zegt mijn lijf! Vandaag effe niet. Hoeft ook niet, ziet er heel redelijk uit daar. 

Gisteren al de pompoenen( 30-- niet doorvertellen!) uitgeplant, zo ook de courgettes, pattisons en meloenen. Ook al de bonensoorten gezaaid . Getwijfeld of ik ze thuis voor zou zaaien en dan de tuin in, of gelijk in de tuin zaaien. Ik heb voor het laatste gekozen en hoop dat dat goed uitpakt. 
Heb twee pyramides met Cobra`s, een mooi lange sperciboon, twee pyramides met een paarse boon, twee pyramides met droogbonen ( twee verschillende soorten) en een pyramide met snijbonen. Dat alles maar mooi mag opkomen en groot groeien. 

Hier achter gaat het leuk. alles groeit en bloeit. De peulen gaan zoals gewoonlijk in een keer heel hard. De gele peulen staan ook lekker hoog, en die kan ik komende week eten denk ik. De gewone peulen blijven wat achter, sowieso zijn bij twee stokken de planten klein, heeft even geduurd voordat ik wist hoe dat kwam. Maar die twee stokken zijn dus mooi bereikbaar voor de duifjes die hier bij het kippenhok komen lunchen, en daarvoor staan dus de peulen, dus die nemen ze effe mee als toetje! Het zij zo. 

Sla gaat goed, daar eten we regelmatig van. De gezaaide pastinaak en winterwortels komen mooi op. De paprika,s die ik afgelopen week in de tuin heb gezet hebben behoorlijk te lijden gehad van de overgang. een aantal hebben ook gewoon het loodje gelegd, zo ook een paar tomatenplanten. Maar er staat nog genoeg, en ik denk dat ze nu wel een beetje gewend zijn buiten. Nu moet de groei er nog in komen. Wortels in pot gaan goed, tenminste, het loof wel, wat er onder de grond zit dat moeten we nog even afwachten. 

Ik had al vermeld dat mijn pruimenboompje veel pruimen gaat geven, dus nog effe een foto van een van de takken. Daar tel ik er al 15.., leuk hoor! Ook het appelboompje gaat dit jaar oogst geven denk ik. 

Bijna alles staat nu wel zo.n beetje in de tuinen. Alleen wat winterzaaisels nog niet, boerenkool, palmkool, spitskool, koolraap enz. En ik zal je vertellen, heb ook geen idee waar ik die neer moet zetten straks. Ja, ik weet het wel, op het aardappelvak, maar dan moet ik toch wachten tot juli, dan mogen die er pas uit....dus zit een beetje in de knel. Maar daar komt vast wel een oplossing voor! 

De foto.s zijn net genomen achter, ook maar wat van de bloemetjes. Goed weekend! 













Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen