donderdag 31 juli 2014

De tuin!

Hallo! 
Weer even een berichtje over de tuin. Het is overduidelijk oogst tijd! Dit seizoen is er best veel fout gegaan, maar dat wat goed gaat, gaat ook heel goed! om te beginnen de courgettes.......die gaan weer als een speer, ben de tel inmiddels kwijt, zoveel als er al geoogst zijn en het gaat maar door. genoeg courgette zoetzuur inmiddels op voorraad, ook ligt er al wat in de vriezer en eten we ze regelmatig. en dan geven we er ook nog veel weg! Ik heb voor het derde jaar ook patisson planten....en voor het derde jaar leek het erop dat er weer geen oogst aan zou komen. echt heel veel bloemen, maar allemaal mannetjes! Nu net vanavond zag ik volgens mij de aanzet tot een vrucht, ben heel benieuwd. de planten zijn schitteren, mega groot ook. ik hoef er geen tientallen, maar eentje om eens te proberen zou leuk zijn. 

Alle koolraapjes zij n geoogst en zitten ook al in de vriezer. Verder gaan de boontjes als een speer. ik heb paarse bonen, zien er werkelijk prachtig uit, maar zijn gewoon weer groen als je ze gekookt hebt hoor. verder boontjes Cobra, een erg lekkere lange sperciboon. Schijnt ook  nog lekker te zijn uit de diepvries. En toen dacht ik van de week, zouden er al snijboontjes aan mijn staken komen? En jawel, kon in een keer anderhalve kilo plukken, lekker. En dan de bramen, ik heb het bijgehouden en we hebben er nu inmiddels 4 kilo al afgeplukt. Een gedeelte is al jam, en er zit een gedeelte in de vriezer om later jam van te maken. Zo luxe, zoveel bramen uit je eigen tuin, en dan ook nog doornloos, dus makkelijk plukken. 

De pompoenen gaan heel hard nu, ik heb geprobeerd ze in de bakken te houden, maar dat lukt echt niet. Als je twee dagen niet geweest bent zijn ze alweer een halve meter uit de bak gegroeid, ik laat het maar zo. De pas geplante boerenkool, en palmkool gaan goed, op wat gaatjes in de bladeren na. De spruitplanten doen het slechter. Na de vakantie het gaas er maar eens afhalen en eens goed kijken. 

De dahlia`s staan er prachtig bij. Heel grappig, ik heb van een moestuinforum lid wat dahlias gekregen, we wisten alleen niet welke kleren het zouden worden. Blijken het tot nog tioe allemaal rode te zijn, maar dan wel vier of vijf verschillende soorten, mooi hoor,. Verder staan de paarse en de witte die ik al ad ook in bloei. de droogbloemen gaan goed, een gedeelte hangt hier al om verder te drogen. De chrysanten groeien flink, dus in et najaar heb ik waarschijnlijk wel bloemen op tafel. 

De witte mini komkommertjes gaan nu net aan de groei en bloei. ook de augurken hebben een groeispurt gemaakt. Wel laat gezaaid, dus het moet nog wel een poos mooi weer blijven voor een augurkenoogst! 

Aardbeienvak uitgemest vorige week, je kon ze echt niet meer zien staan, zoveel onkruid. Over anderhalve week gaan we een begin maken met het veranderen van de eerste tuin. Ook daar zullen in de loop der tijd bakken komen, veel beter te onderhouden voor mij, en veel overzichtelijker. Ik verheug me erop. Hoop te doen dus weer op de tuin. Binnen kort even de prei oogsten, en de wortels, voor zover je van wortels kan spreken, ze groeien niet meer, en zijn heel mini, maar goed genoeg om daar samen met de prei en de bloemkool die al in de vriezer zit soepgroenten van te maken. 

Binnenkort weer een stukje over de achtertuin, de tomaten beginnen nu te groeien en te kleuren, zag dat er komkommers aankwamen, enz! Dus ook tijd voor een update. Tot later!
















2 opmerkingen: