woensdag 17 juni 2015

De tuin in juni.

Hallo! 
Het begint eindelijk wat vlotter te gaan in de tuin. Alles begint nu een beetje te groeien, ik heb echt het idee dat alles een maand later is. En gulukkig delen veel tuinders die mening, dus het ligt niet aan mij.
Heerlijk weer vandaag, maar van mij mag het even een poos langdurig regenen. Het is gortdroog op de tuin. Ging vandaag om mijn maandag geplante komkommers water te geven, maar die waren al overleden! Dat was poging twee! Poging drie doe ik vrijdag, dan zaai ik ze gelijk ter plaatse, en dan zie ik wel wat er nog komt. De gezaaide bonen zijn opgekomen, en groeien hard. Een soort was helemaal niet opgekomen, en de boontjes waren ook niet terug te vinden, alle 20 niet. Dus ook opnieuw gezaaid.
Courgette en pompoen biginnen eindelijk wat te groeien! 
 

De fruitsoortjes gaan ook lekker, niet zoveel oogst als vorig jaar, maar alles wel wat. Aardbeitjes heb ik maandag geplukt, maar liefst 700 gram, word ik erg blij van, heb ook witte aardbeitjes, ananasaardbei, erg lekker, maar erg kwetsbaar, dus die worden volgend seizoen vervangen door gewone rode aardbeitjes.





De rode besjes vergeten op de foto te zetten, die zijn ook mooi rood aan het worden. En optijd een net erover gegooid, dus mooie trosjes! 

Sjalotten gaan goed, uien , wortels, augurken, bietjes, pastinaak en winterwortels gaan prima. 
Pieprs gaan traag, maar zien er nog wel goed uit. Vind alleen de planten klein. Buurman heeft dezelfde soort en die staan echt minstens twee keer zo hoog, en jawel, zijn ook nog es later gepoot dan die van mij. Hoop dat er in ieder geval maar aardappeltjes aankomen! Ze zijn in ieder geval nog fris groen, en kringen bloemen. 
De lupines doen het geweldig en is echt een enorme bos geworden, hoe kan het he, uit van die kleine stekjes! 


De peulen, sugarsnaps, capucijners enzo die geven oogst, maar weinig. Heb ook minder gezaaid denk ik. En ik had ze door elkaar gegooid, waar de peulen nu staan had ik echt erwten verwacht. Denk dat ik de erwten nu hier bij huis heb staan, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker, maar peulen zijn het in elk geval niet. De gele peulen staan wel thuis, en doen het goed.






Dahlias en chrysanten gaan goed, was even bang dat al mijn dahlia's het loodje hadden gelegd maar dat blijkt niet het geval te zijn. Er komen er nu zelfs op waar ik ze niet meer verwacht had. De knoflook daarvan weet ik niet of ze goed gaan, ik heb er een uitgetrokken, maar die was nig echt te klein. Heb ook een olifanten knoflook eruit getrokken, en die was wel aardig groot, maar nog niet echt tenen. 
Ik heb geen idee of dit allemaal nog leesbaar is, ik was gewoon aan het typen, zwart, en nu heb ik blauw onderstreept! Grrrrr! 

Er word ook nog steeds veel opgeruimd op de tuin. Dit hoekje was verschrikkelijk, veel brandnetel, bijna manshoog, maar is nu weer redelijk. Ook nog zooi, maar dat moet weg, naar de stort Tafeltje is stuk, dus effe een nieuwe bij de kringloop halen, ook een kapotte stoel, maar die heb ik op reserve. 


Al met al mag ik niet klagen. Vandaag ook twee koolrabis geoogst, die staan voor morgen op het menu. Heb al een recept opgezocht, gevuld met gehakt, lijkt me lekker. 
Zo, dat was de update, nu nog een update van de kleine tuin! Groetjes!















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen