zaterdag 11 juli 2015

OOGST!

Hallo,

Zo, terug van twee weken heerlijk vakantie in de Achterhoek. En wat een weer hebben we gehad! Het leek Spanje wel! ๐Ÿ˜Š
Gistermiddag terug gekomen, en vandaag was ik om effe na 9 uur op de tuin om te oogsten. Mand bij me voor de piepertjes, bak voor de rest. Een lieve vriendin heeft mijn tuin water gegeven, veelvuldig waarschijnlijk, gezien het weer! Maar behalve dat heeft ze ook mijn tuin grotendeels bij gehouden. Zoooo fijn om niet te hoeven oogsten tussen kniehoog onkruid!  De aardappels die ik eruit gehaald heb zijn Ratte , lekkere aardappeltjes om te bakken of in de oven te doen, liefst met schil. Ik had ruim zes kilo. Heel te reden mee. 

Alles in de tuin was enorm gegroeid. Toen ik wegging had ik miezerige corgette planten, nu kon ik er twee oogsten, en vriendin had de eerste geoogst. De pompoen planten zijn ook eindelijk aan de groei. 
Bonen gaan goed, behalve een pyramide, daar heb ik tot twee keer toe bonen gezaaid, maar weigeren op te komen. Ik laat het maar zo nu. 
De knoflook was erg klein gebleven, jammer. Maar de olifanten knoflook, haha, weet nu waarom ze zo heten, wat een joekels! Echt fraai vind ik ze, wil ik volgend seizoen weer. 

Lekker twee maaltjes doperwten, twee maaltjes wortelen, en twee maaltjes tuinbonen kunnen oogsten.
De tuinbonen gaan niet zo goed als vorig seizoen. Heb nu twee maaltjes, misschien straks nog een of twee maar dat is het. Erg veel last van luis gehad, en nu is er een vraatzuchtig beest wat ze opvreet. 
Maar de tuinbonen waren wel mooi! Had een roodbruine soort erbij dit keer. Staat wel leuk op je bord. Heb een maaltje in de vriezer gedaan, de kleur rood verandert naar een paarsige kleur, maar word niet groen.



Dit jaar voor het eerst uien kunnen oogsten, flinke uien zijn het geworden. Ook de sjalotten geoogst, mooie oogst, ook deze zijn behoorlijk flink!  Verder nog vier spitskooltjes en wortelen geoogst. 
En een bakje met een kleine pond kruisbessen. Die zijn inmiddels verdwenen in een lekker jammetje, samen met wat frambozen. 




Een lekkere dag was het dus vandaag. Een lange dag ook. Morgen nog even de kersen plukken. Zal niet zoveel zijn als vorig seizoen, toen hadden we maar liefst zes kilo. Ik gok op een kilo nu. Je hoort het nog! 
Bedankt voor het lezen! Groetjes. 










5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige oogst zeg! Mooie voldoening van je werk hoor. En die reuzeknoflook geweldig hoor. Bij mij willen de uien helaas niet ik heb hier niet echt geschikte grond voor maar blijf gewoon lekker proberen hoor. Geniet van al je lekkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw dat gaat snel hรจ, ik ben ook 10'dagen weg geweest en kan ook veel oogsten, heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat ziet de oogst er mooi uit, en fijn om te zien dat het allemaal eetbare dingen zijn. Lijkt me heerlijk thuiskomen met zo'n oogst. Kijken wat er op me bord komt in augustus hihi, kan niet wachten om straks even over je landbouw grond te struinen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat een oogst ! lekker hoor! En wat een lieve vriendin die niet alleen water geeft maar ook nog eens het onkruid plukt!

    BeantwoordenVerwijderen