zondag 19 juli 2015

Tomaten en druiven.

De tomaten gaan goed! 
Elk jaar staan ze in potten op een smal stuk van de achtertuin. Ik heb ook elk jaar wel wat tomaten, maar geen schokkende hoeveelheden. Dit jaar konden ze daar niet staan, vanwege de pup. Het beest vreet alles wat los en vast zit, en tomatenpalnten zijn giftig voor beesten.  Dus wat nu? 
In de groente tuin dan maar. Sinds dit jaar ...lees: sinds de pup, is mijn groente tuintje voorzien van een hek. Zodat de pup er niet in kan. Dus daar heb ik de tomatenplanten gezet. Ik heb ze tegen het schuurtje aangezet. Een pot of 10. Een rij, en daarvoor nog wat potten. Het leek goed te passen zo. Maar ja, ze  zijn gegroeid, en niet zo'n beetje ook. Ze staan er prachtig bij. 

Ik denk echt wel dat ze te dicht op elkaar staan, maar het gaat goed. Dus ik laat het zo. Vandaag wel hier en daar wat blad verwijderd, want in dat groene bos zitten ook midden in en onder de bladeren al tomaatjes. Of dat goed gaat? Ze kunnen daar schijnbaar wel goed groeien, maar hebben ze voor het kleuren niet de volle zon nodig? Het word afwachten. Ik heb in elke pot een label staan met de soortnaam, maar ja, schijnbaar beschreven met een stift die niet watervast was. Dus weet niet precies meer welke tomaten waar staan. 












Ik heb in ieder geval roma, cherry, yellow pear, edouard en vlees tomaat. 

En dan de druiven. Vorig jaar had ik voor het eerst druifjes. En ik moet eerlijk zeggen, ze waren echt niet lekker! Klein, veel pit, weinig druif. Geen lekkere eet druif. Maar ik weet dus eigenlijk niet of ik ze te vroeg, of te laat heb geplukt, of gewoon op tijd, maar dus niet lekker. Ik probeer het nog een jaar, en krijg ook heel veel druiven nu. Zijn het geen eetdruiven dan maak ik er wel jam of sap van. Komende week gaat er een net overheen om de druiven te beschermen tegen de vogeltjes. Vind het wel een mooie plant. En hij groeit echt goed nu, hoop het een end de tuin in te kunnen leiden,  lijkt me mooi! 
En of ze dit keer wel te eten zijn of niet, hoor je later dit jaar! 






Zo, en nu nog effe een foto van de pup, die inmiddels bijna 8 maanden is, een kilo of 20 , een boef, maar voornamelijk erg lief en leuk! 




2 opmerkingen:

  1. Oh prachtig, hier doen de tomaten het ook al zo goed, zo blij mee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed al die tomaten! En je pup is een schatje! Ik heb altijd gehoord dat je druiven van de trosjes moet plukken om mooie grote druiven met minder pitjes te krijgen. Maar ik heb zelf geen druiven dus weet ook niet precies hoe. Zou wel lekker zijn witte eetbare druiven ;) Groetjes Denise

    BeantwoordenVerwijderen