zaterdag 1 augustus 2015

Grote tuin.....

Hallo!

Zo, even een update. Het gaat goed en fout op de tuin...zoals gewoonlijk! Ik denk niet dat er ooit een seizoen komt waar alles goed gaat! :-) 
Elk seizoen ruzie met de kolen. Knolvoet, of slakken of rupsenvraat. Nou, dit seizoen ging Jo dat is heel goed aanpakken! Vanaf uitplanten alle kolen onder de beroemde Ikea vitrage!  Ik zal ze leren, dievraatzuchtige  monsters! 
Nou...ehh......zij hebben weer gewonnen hoor!  Ergens is er dan toch een gaatje in de vitrage, of een hoekje opgewaaid waardoor er toch van die fijne vlindertjes hun eitjes kunnen leggen op mijn kolen. Kom je op de tuin is alles een grote gatenkaas! Ik ben er klaar mee, geen kolen meer, of bijna geen kolen meer volgend seizoen! Ik houd van kool, vooral bloemkool, maar het werkt gewoon niet. 


Volgend seizoen dus maar iets vervangends telen, bv koolrabi, dat gaat vaak goed, daar komen in ieder geval geen beesten in de kool! 

Mijn pompoenen lijken goed te gaan, althans, de planten. Voor het vierde jaar op rij, de butternut geplant....veel blad, maar nog geen bloem gezien! Dus als het dit jeer weer niks word, ga ik die ook niet meer telen. Heb er overigens weer een zooitje van gemaakt bij die pompoenen. Hoewel ik maar weinig soorten heb, lijken er andere dingen op te komen dan ik gezaaid heb, van bepaalde pompoenen die ik gezaaid heb zie ik niks terug....had twee plantjes van een pompoen die niet rankt, beetje groeit zoals courgette, maar ik zie ze echt niet terug! Wat ik wel zie is met niet helemaal duidelijk! 



Mijn bloemetjes gaan allemaal goed. Na een aarzelende start staan de dahlia's er mooi bij. Pluk af en toe al een bosje. Had een aantal nieuwe knollen gekregen in de hoop dat daar een andere kleur bij zou zitten dan rood....nou, nog steeds veel rode, maar ook een witte en prachtige oranje erbij!



Ook de chrysanten en andere bloemen doen het goed!




De bonen lijken goed te gaan, snijbonen hebben in ieder geval mooie bloemen! Pastinaak, bieten, prei, wortelen, en zelfs de knolselderij lijkt goed te gaan! Zijn in ieder geval mooi planten, wat er onder de grond zit weet ik niet natuurlijk!


En waar ik apetrots op ben zijn de artisjokken. Voor het eerst bloemen erin. Ik denk dat de eerste bloem oogstbaar is! 


Heb vier planten staan, in twee ervan komen nu bloemen. Ben heel benieuwd, ook nog nooit vers gegeten! 

Tot zover, komend weekend ook een update van de tuin achter! Groetjes! 













2 opmerkingen:

  1. O zo herkenbaar! Hier ook strijd met de kolen, ben nu idd ook aan de koolrabi en dat gaar beter. Bij mijn butternut is er ook voor het derde jaar nog geen bloem of vruchtbeginsel te bekennen....en ik hebbook al veer de tweede keer een nieuwe artisjokplant gekocht en die groeit ook maar heel langzaam. Die van jou zien er super uit dus als je nog tips hebt! Het hoort een beetje bij het moestuinieren dat niet alles luktwel toevallig dat we dezelfde obstakels hebben hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de kolen ook afgezworen. Het enige dat er nog in komt is boerenkool. Dat gaat altijd goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen