zondag 20 september 2015

De achtertuin!

De achtertuin was een rommeltje. En werd al behoorlijk leeg. Nu had ik gisteren regen verwacht, maar toen het zulk lekker weer bleek te zijn, ben ik daar maar eens aan de slag gegaan. Onkruid verwijderen, paprika's geplukt en de planten verwijderd. De paprika's waren nog niet zo groot en echt helemaal groen. Zag er niet naar uit dat die ooit nog zouden gaan kleuren. Dus die zitten al in de vriezer. Ik had van iemand tien knolselderij plantjes gekregen. Dat lukte nooit bij mij. Ielige plantjes, en geen knol. Had er nu vijf hier en vijf op de grote tuin gezet. Prachtige planten. Ik was heel spannend wat er onder de grond zou zitten...zou ik dan eindelijk eigen knolselderij in de snert hebben?  Nee dus! 
Ga ik zo'n ding oogsten.....alleen wortels....niks nada noppes aan knol. Beetje rondgevraagd op het forum, blijkt dit gewoon snijselderij te zien! Tssss! Balen, maar doe je niks aan. Klein beetje eraf gehaald  voor bij de soepgroenten, en de rest weg gemikt. Ook de doorgeschoten andijvie en rucola verwijderd.  Kruidvenkel en dropplant gesnoeid. De potten waar de tomaten planten in gezeten hebben aan een kant gezet. De kluit en de aarde zitten er nog in, die ga ik beetje voor beetje leegmaken in de kliko.  Wat staat er nu nog in het tuintje? Een pot met pepers, waarvan ik hoop dat ze nog gaan kleuren, en een pot met een paprika plant met veel parika's eraan. Ze beginnen nu te kleuren, hoop dat dat nog doorzet de komende dagen. Omder het tentje staat sla! Helemaal blij mee. Werd steeds opgevreten door de slakken, dus nu een tentje gezet, en het gaat goed, dus we kunnen nog een poosje sla eten. Trouwens ook best veel slakken weer gevonden ! Wat deze aan het doen zijn? 

Ook staat er nog een pot met zoete aardappel. ( bataat) . Vorig seizoen twee stekjes van bataat gekregen en in de tuin gezet. Beetje ielige kleine plantjes werden het. Maar toch zat er wat inder de grond. Kleine dingetjes, niet groter dan een klein peentje. Vond ik al heel wat. Toch eens op het net gekeken, en kwam op een site ( Diana's mooie moestuin) en zag daar dat zij de bataat in pot kweekt. 
Dus ik een bataat gekocht, op water gezet, na weeeeeeeeken kwamen er twee scheuten aan. Heb de bataat met scheuten en al in een grote pot gezet, prachtige plant, soort slingerplant geworden. En onder de grond? Dat weet ik dus nog niet, eind oktober geloof ik. Ik houd je op de hoogte. 
Dan nog de braam gesnoeid en opgebonden. Vorig jaar als stek neergezet, en hij gaat goed. Gaf al bramen dit seizoen. Zal volgend seizoen alleen maar meer worden. Wel lekker ook zo'n braam bij huis! 
Voor vandaag is dit het, morgen een crea stukje! 
Foto voor het opruimen en een foto erna!




Groetjes! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten