zondag 13 september 2015

September!

Wat een heerlijke maand toch! Zeker als het dan nog een beetje zonnig weer is. Zoals vrijdag, toen ik een paar uur op de tuin was. Als ik op de tuin kom, loop ik altijd eerst een rondje overal langs, kijken of er soms een courgette is, kijken of er soms nog pompoenen bijgekomen zijn, hangen er nog boontjes, enz. Pas daarna loop ik naar mijn zitje om mijn tas met thee enzo neer te zetten, en effe een bakkie te doen en rond te kijken wat ik wil gaan doen. 

Ik ben maar begonnen met het lange vak, onkruid verwijderd, bietenplantjes verplaatst ( als dat maar goed gaat) , en de strook erachter ook ontdaan van het rek waar de augurken en doperwten tegen aan geklommen hebben. En ontdaan van veel onkruid. Op die lange strook langs het hek komen straks de frambozen. Veel frambozen! :-)
Het vak bij de boerenkool en het vak onder de braam ook schoongemaakt, in beide vakken zijn nu lege stukken, op het ene vak heb ik spinazie gezaaid, en op het andere vak broccoletto . Benieuwd of dat nog wil lukken, beiden kunnen nog in september gezaaid worden volgens het zakje! 

Geprobeerd om zelf vast een van de aalbes struiken uit te graven en om te zetten, maar dat ging me niet lukken in mijn eentje. Dus dat komt later. Al met al een mooie poos bezig geweest.
De mais heeft mooie grote kolven, maar nog niet helemaal klaar. Te licht nog, dus effe wachten tot ze geel zijn. Ik verheug me er al op. 
De laatste boontjes geplukt. En een ieniminie bloemkooltje. Yes! Zonder beestjes. Was een overgebleven plantje welke ik op een verlaten plekje had gezet, en die heeft dus nu een bloemkooltje gegeven. Samen met de boontjes genoeg groente voor bij de maaltijd. 

Ook de eerste chinese boontjes geoogst, een handje vol, snel de kook eroverheen gedaan, toenbosjes  gemaakt, plakje spek erom gedaan en zo de vriezer in. Ik koop een enkele keer wel es zoiets bij de Lidl met kerst ofzo. Nu lekker zelf in de vriezer! Ik ga dat wat er nog af komt ook op die manier invriezen. 

En helemaal blij met mijn Soester knolletjes! Ziet er erg goed uit, ga ze zo eten. Klein uitje en wat spekjes bakken en daar de voorgekookte stukjes knol even bij verwarmen. Lekkerrrrr! 
Nog niet alles geoogst, er komen er nog wel wat. 

Ik denk dat ik de laatste chrysanten heb geplukt, en de dahlia word ook minder, maar wie weet! 
Ik heb zowaar ook nog wat foto's gemaakt.

In de achtertuin loopt ook alles een beetje op zijn eind. De tomaten zijn geruimd. Veel oogst gehad, maar uiteindelijk toch ziek, dus weg. Wel lekker pastasaus en basis voor soep gemaakt van de tomaatjes. De paprika's moeten alleen nog kleuren. Maar vooral de plantjes in pot worden slecht. Heb nu wat gekleurde eraf gehaald, de rest is dus nog groen, maar ik houd het in de gaten, als de planten nog slechter worden hebben we alleen nog groene paprika, ook lekker! In de potten zijn het allemaal mini paprika's. Gekocht als minibell, maar met de mededeling dat er ook wel een peperachtige bij kon zitten. Ik dacht dus qua smaak, maar nee hoor, meer de vorm! Erg leuk, al die verschillende vormen. 

Vandaag ook de druiven geplukt, ik had ze dit jaar nog een kans gegeven, maar ze gaan eruit! Ze zijn echt zo gruwelijk zuur! Daarbij klein met grote pitten, echt niet geschikt om zo te eten. Over twee weken komen er twee nieuwe stekken, twee verschillende soorten. En nu maar hopen dat die lekker zijn om ook zo te eten. 
Vandaag dus geplukt, drie kilo maar liefst. Schoongemaakt, gewassen in de pan, en toen met de stamper erdoor. Poosje laten koken, en dan door een zeef gegoten om uit te lekken. Had maar liefst 1,5 liter puur sap. Niet te drinken natuurlijk! Dus lekker jam van gemaakt, die is wel lekker, maar nog steeds proef je dat het gemaakt is van zure druiven, hahah!

Nou, ik ga maar es die Soester knolletjes klaar maken! Groetjes! 


































2 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee om die boontjes met een spekje erom in te vriezen! Ga ik onthouden....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een oogst. Jij hebt beslist ijverige groene vingers!
    Mijn complimenten, Geniet van al die gezonde lekkers.
    En ik weet, wat je met kerst eet. ;-)
    Hartelijke groet van Tjis

    BeantwoordenVerwijderen